de variabele rente is op dit moment zeer laag, ik hoorde 0,7, terwijl ik 5% betaal bij mijn bank, wat moet ik doen? niets of wijzigen...

rente betalen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je de hypotheekrente? De variabele hypotheekrente is nl echt geen 0,7%. Of bedoel je iets anders?
http://www.hypotheekrente.nl/rente/1/variabele_rente.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel hypotheekrente idd....variabel, gelinkt aan de eurobor?)

Antwoorden (2)

Die 0,7% heeft niet zo veel te maken met de 5% die jij betaalt bij je bank. Die 0,7% klopt wel, maar dat is ongeveer het rentetarief, waartegen banken onderling geld uitlenen. Wel is het zo, dat als dat tarief (Euribor) sterk zal stijgen, jij ook meer rente aan je bank zal moeten betalen, maar het loopt niet precies parallel.

Zo op het eerste gezicht lijkt het erop, dat je met die 5% bepaald niet aan de hoge kant zit. Een eerste indicatie, zonder al te veel details, op Independer leert, dat je voor een lening van 10.000 Euro tussen de 5,6 en 6,6% rente betaalt. Maar het is van veel factoren afhankelijk. Heb je een eigen huis, je inkomen, hoogte van het bedrag, en ook of je de rente variabel of vast wilt.

Om precies te bekijken of je met die 5% niet te veel betaalt, zou je hier eens je gegevens in kunnen vullen.
http://www.independer.nl/lenen/intro.aspx

De kans dat je ergens anders goedkoper terecht kunt, lijkt mij bijna uitgesloten, maar als je dit doet, weet je wel precies waar je aan toe bent, en hoef je er niet meer over te piekeren of je teveel rente betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, klopt, de variabele rente is momenteel laag.
Wij hebben na 7 jaar vast, nu alles variabel. We betalen momenteel 3,5% bij de Rabo.

Wij hebben naar volle tevredenheid goed advies gehad van de hypotheekshop O-B. Geen ondoorzichtige pakket deals oid. Goed advies tegen een reele vergoeding. De gemaakte uren dus gewoon betaald. www.hypotheekshop.nl/oud-beijerland Zij kunnen evt. de rekensom voor je opmaken en aanvullen met een goed stukje advies/positief meedenken. Ik verwacht wel dat je moet kunnen besparen. Wij kwamen nml. van 4,7%. Wel is het zo dat de rente natuurlijk weer kan stijgen. Rente dus in de gaten houden en zo nodig weer vast leggen. Bij iedere renteafschift vd bank zie je je rente percentage op dat moment. Dus op deze manier ook makkelijk feeling houden met de rentestand.
Misschien verstandig om het evt. voordeel wat je dan hebt, apart te zetten. Kleine reserve voor evt. rente stijging,...