Huis en Hypotheek op 1 naam, mijn naam. Dat is nooit veranderd. Nu gaan we scheiden. Wat heeft dat voor gevolgen voor mijn huis?

We hebben een geregistreerd partnerschap, 4 jaar, in gemeenschap van goederen. Heeft mijn partner ergens recht op? Als ik het huis verkoop, nu in de huidige huizenmarkt, draagt partner dan ook het verlies (zo'n slordige 40.000 euro)? Of is dat verlies omdat het huis en de hypotheek alleen op mijn naam staan enkel voor mij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Je hebt een geregistreerd partnerschap dus heb je beide recht op de helft maar ook van de schulden. Het is het zelfde als gehuwd in gemeenschap van goederen.
11 jaar geleden
Ook hierover is de Rijksoverheid behoorlijk duidelijk:

Trouwen ( of geregistreerd partnerschap) in gemeenschap van goederen betekent dat alle bezittingen en schulden die ieder heeft gemeenschappelijk worden vanaf het moment dat u trouwt.
Wilt u afwijken van de gemeenschap van goederen, dan kunt u bij de notaris huwelijkse voorwaarden afsluiten.

Verdeling na scheiding

Als u in gemeenschap van goederen getrouwd bent en u gaat scheiden, krijgen u en uw partner ieder de helft van de totale waarde van de gemeenschap. Dit betekent dat u ook verantwoordelijk bent voor de helft van de gemeenschapsschulden.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/wat-is-trouwen-in-gemeenschap-van-goederen.html

Toegevoegd na 2 dagen:
Het verlies is ook voor beiden.
Dus de helft van wat er tekort is, is voor je partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betekent dus ook dat u het huis niet zomaar mag verkopen. Deze beslissing moet u samen nemen, of u moet de helft van de waarde betalen aan uw partner om (met zijn/haar goedvinden) het huis volledig in uw bezit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat juist om het verlies aan waarde.
Dat heeft geen gevolgen voor het huis, maar wel heeft het financiële gevolgen voor beiden.

Mogelijk heeft de partner voor de financiering meegetekend en is deze dan evenals u hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de financiële verplichtingen.

Moeilijk is om de huidige werkelijke waarde goed vast te stellen, zodat de partner zijn/haar aandeel in de waardedaling en in de extra juridische kosten voor het juiste bedrag kan vergoeden.