Is het mogelijk om een afbetaalde koopwoning over te dragen aan je kinderen?

Stel je voor:
Een opa en oma hebben een koopwoning waar van de hypotheek ( laten we zeggen 300.000 ) volledig is afbetaald. Is het mogelijk als opa en oma, het huis over te dragen aan de kinderen voordat opa en oma komen te overlijden? Dit scheelt natuurlijk de 20% erfenisbelasting mochten ze komen te overlijden.
Uiteraard blijven opa en oma 'praktisch eigenaar' - en blijven ze er wonen tot overlijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het eigenlijk wel. In iedergeval her lijkt mij logisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zomaar schenkt moet je ook belasting betalen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet 'schenkt' - maar de naam van eigenaar veranderen in die van een kind.
Praktisch is dit misschien wel schenken, maar theoretisch is het gewoon een handeling van 10 seconde - de gemeente hoeft alleen de naam van de eigenaar te veranderen - of werkt dit niet zo makkelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Meemzeh, fiscaal gezien is dat dus gewoon schenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja jammer dan meemzeh maar zo werkt het niet. De kinderen worden ook gewoon eigenaar van een woning met alle kosten (woz enzo) daar aan vast en bijtelling in box3 ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je het niet laten kopen door de kinderen, maar dan wel een aangepast bedrag, wat nog wel redelijk is. Ik denk dan aan 100.000 euro of zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag ook niet wasgetekend want dat is natuurlijk een manier om de belasting te omzeilen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je mag toch doen wat je wilt met je eigendom? Als ik mijn nieuwe auto voor een belachelijke prijs verkoop is er toch ook geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja jij mag je auto voor een belachelijke prijs verkopen want daar ga je alleen zelf het schip mee in. Belastingontduiking door iets van 3 ton waarde te verkopen voor 1 ton mag niet.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
gewoon voor de marktwaarde verkopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google eens op:
"huis erven bij leven"
Behoorlijk ingewikkeld, werk voor een notaris.
Pieter2011
11 jaar geleden
Volgens mij zijn de belastingvoordelen inmiddels teruggedraaid: http://financieel.infonu.nl/belasting/50522-huis-ouders-op-naam-van-kinderen-belastingvoordeel-vervalt.html

Het beste antwoord

Volgens mij kan dat. Opa/oma worden dan de vruchtgebruiker (een zakelijk gebruiksrecht) en de kinderen krijgen de 'bloot eigendom'.

Of het verstandig is, is een andere vraag. Daarom is het advies hiervoor een notaris te raadplegen.
Enkele aandachtspunten:
- Overdrachtsbelasting/schenkingsbelasting
- Vermogensredendementsheffing bij kleinkinderen (woning in box 3)
- Opa/oma betalen voor vruchtgebruik
- Alsnog belasting betalen door kleinkinderen over waardestijging als opa/oma overlijden (waarde van huis wordt op dat moment bepaald)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij kunnen opa en oma de kinderen alvast eigenaar maken van de woning, en dan laten beschrijven dat zij er zo lang ze willen kunnen wonen. Er zullen dan in geval van overlijden nog wel belastingen betaald moeten worden maar wel een stuk minder als dat het gewoon een erfenis word. Het beste kan je even naar een notaris gaan en je voor laten lichten want die regeltjes veranderen regelmatig en geval is vaak weer specifiek dus moeilijk om te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ vanwege het advies naar de notaris te gaan. Die kan je, vaak in eerste instantie ook kostenloos, uitstekend adviseren in dit soort gevallen.
Een jaar of 15 geleden kon dat nog belastingvrij, nu schijnt dat allemaal teruggedraaid te zijn. Dus je betaalt wel belasting.
Misschien eens verder informeren bij de notaris
11 jaar geleden
Ja, dit is mogelijk dan blijven jouw grootouders het vruchtgebruiker en dan jij de naakte eigenaar.

En als ze beide te komen overlijden moet men enkel belasting betalen op het vruchtgebruik.

Indien je iets van plan bent zou je toch het best een professionele gaan. Dit kan je HEEL wat geld besparen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het kan wel.
Het kind moet wel 6% (ik weet niet of het nu dan 2% is) overdrachtsbelasting betalen over de reele waarde van de woning.

Er zitten wel wat fiscale aspecten aan, en die zijn te complex om hier uit te leggen, daarom is het goed om de site van onderstaande link eens goed te bestuderen.

http://www.lieshout-partners.nl/financiele_planning_overdacht_woning_ouders_aan_kinderen.htm