Hoe wikkel je bij scheiding een hypotheek af waarbij een afgelost deel op de naam van de ene en een niet afgelost deel op de andere partner staat?

Wij gaan scheiden, het huis staat op onze beide namen. De helft van de hypotheek stond op 1 naam en is inmiddels volledig afgelost en de andere helft staat op de ander zijn naam en en is nog lang niet afgelost. Partner 1 blijft in het huis en partner 2 (degene met de hypotheek nog) gaat elders wonen.
Hoe zit dit met de belastingaangifte? Kan de hypotheek aftrek nog wel plaats vinden terwijl partner 2, die de hypotheek nog heeft, ergens anders woont? Immers de partner die hypotheek vrij is blijft in de woning wonen en heeft officieel geen rente aftrek meer.

Kunnen we hiernaast ook gewoon in aanmerking komen voor alleenstaande ouderkorting en kindgebonden budget?
Ik heb al heel veel op internet zitten kijken, maar ben er nog niet achter hoe deze ingewikkelde situatie het beste opgepakt kan worden.
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft, alvast harstikke bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor dit soort ingewikkelde dingen heb je een notaris nodig. Als jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd, is er geen sprake van de ene helft wel afgelost en de andere helft niet. Maar goed, bespreek dat met de notaris.
Na de splitsing wordt duidelijk wat ieder toekomt, en kun je bij de belasting informeren, of kijken op de site van de belasting hoe het zit met de ouderkorting en het kindgebonden budget.
De meeste notarissen hebben een half uur gratis spreekuur, waar je misschien de situatie kunt voorleggen.

Toegevoegd na 9 uur:
Je ex-partner blijft hypotheekrenteaftrek houden. Hij heeft maar een huis, en hij betaalt de hypotheek.
Voor het aanvragen van de toeslagen moet je bij de aanvraag aangeven dat jullie geen fiscale partners (meer) zijn, en je ex-partner moet daadwerkelijk elders wonen.(inschrijven bij de gemeente).
Het zal zeer waarschijnlijk zijn, dat hij na de scheiding alimentatie zal betalen, en dat moet ook opgegeven worden. Je zou er nu voor kunnen kiezen de alimentatie bij de aanvraag niet te vermelden, maar dan krijg je later weer een correctie. Dus verstandiger is een schatting van het alimentatiebedrag op te geven.

Toegevoegd na 10 uur:
Nog een aanvulling: al heb je al uitgerekend, of laten berekenen, wat een ieder toekomt, dan nog ligt dat niet vast!! Daar heb je echt de notaris voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat wordt gewoon vastgelegd in een echtscheidingsconvenant
ronron1212
11 jaar geleden
Juist bianca1973 zo hoort het en dan is het goed geregeld.

Andere antwoorden (3)

De hypotheek zal gewoon overgenomen moeten worden door de partner die in het huis blijft wonen. Daarnaast zal indien er nu meer waarde in het huis zit dan hypotheek de andere partner uitgekocht moeten worden.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Je mag gewoon de hypotheekrente blijven aftrekken zolang jullie alles samen maar regelen over de verdeling daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
degene die de eigendom heeft van het huis, die betaalt en krijgt de aftrek.
Gratis wonen bestaat niet voor de belasting. Dus als er dan door de bewoner belastingpapier moet worden ingevuld, komt daar weer een fictieve huur bij.
Het is allemaal niet eenvoudig.
ronron1212
11 jaar geleden
Zolang je gewoon in gemeenschap bent getrouwd echt niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Dus als de hypotheek is betaald dan moet je naast de huurwaardeforfait huur betalen aan de belasting inekevl?
Dit is inderdaad een puzzel. Ik ga in dit antwoord alleen de hoofdvraag beantwoorden. De bijvragen in de toelichting laat ik (vanwege ruimte) voor volgende vragen (als je die nog hebt).

Allereerst zag ik in een andere reactie al dat jullie besloten hadden om het huis te koop te zetten. Dat is het beste wat je kan doen. Ik zag ook dat jij de persoon (hierna A.) die nog in het huis blijft, en dat je partner (B.) vertrekt.

Op wiens naam de hypotheek staat is verder onbelangrijk. Het gaat erom wie de hypotheek betaalt. (!)

Dan, de vraag is nu: hoe zit het nu met de hypotheekrenteaftrek. Nu wel, er is een speciale regeling voor echtscheidingen. Daarbij geldt dat de partner die niet meer in de woning woont, nog wel voor twee jaar de eigenwoningregeling (en dus de hypotheekrenteaftrek) mag gebruiken, zolang de ex-partner in het huis blijft wonen.

Wat zijn dan concrete situaties? Ik ga er vanuit dat het huis een gedeelde eigendom is.

Situatie 1:
A. blijft in de woning wonen. A. en B. delen de kosten voor de hypotheekrente. A. mag verder 'gratis' wonen, dat wil zeggen, A. hoeft geen huur of compensatie te betalen aan B.

In dit geval zal voor de periode dat ze uit elkaar zijn gelden dat A. en B. een evenredig deel van het eigenwoningforfait bij het inkomen opgeteld moet worden. Zowel A en B kunnen het door hun betaalde deel van de hypotheekrente aftrekken. Maar de Belastingdienst ziet het 'gratis' wonen van A. als een vorm van alimentatie. De hoogte hiervan is het eigenwoningforfait van B, plus de door B. betaalde rente. Dus B. trekt de alimentatie af als aftrekpost, die A. bij het inkomen in box 1 moet tellen. Per saldo stijgt het belastbaar inkomen van A., en neemt het belastbaar inkomen van B. af.

Situatie 2:
A. blijft in de woning wonen. A. betaalt ook de kosten voor de hypotheek(rente) alleen. A. mag verder 'gratis' wonen, dat wil zeggen, A. hoeft geen huur of compensatie aan B. te betalen.

In dit geval geldt dat zowel A. als B. een evenredig deel van het eigenwoningforfait bij hun inkomen moeten rekenen. De hypotheekrente wordt door A betaald, en is dus door A. aftrekbaar. B. heeft geen recht op renteaftrek. Het eigenwoningforfait dat B. bij het inkomen moet rekenen, wordt gezien als alimentatie, kan dus worden afgetrokken en komt bij A. bij het inkomen. Belastingtechnisch is het dus alsof A. volledig eigendom heeft op de woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is het geen overbodige luxe om voor de echtscheiding de casus voor te leggen aan een Belastingadviseur. Bij echtscheiding geldt dat het fiscaal partnerschap eindigt op het moment dat jullie scheiden, maar in sommige gevallen is het voordelig om toch voor het hele jaar fiscale partners te blijven. Hiervoor moeten jullie wel beiden meewerken, dus die beslissing hoort thuis in het echtscheidingsconvenant
U heeft de eigen woning in gezamenlijk bezit. Dat u uw deel heeft afbetaald doet niets af aan dit feit. Gedurende de eerste twee jaren nadat uw ex zich heeft uitgeschreven geldt de echtscheidingsregeling – zie de bron hieronder. Ook het deel hypotheekrente van uw ex is dan nog aftrekbaar. Na deze twee jaren komt het deel van uw ex (50%) in Box 3. Dit heeft consequenties voor de hypotheekrenteaftrek. Als u echter de woning geheel op uw naam heeft staan kunt u uiteraard de hypotheekrente volledig in aftrek nemen. Extra hypotheek op de woning nemen zal i.v.m. de bijleenregeling gevolgen hebben voor de hypotheekrenteaftrek (deel niet aftrekbaar)

U heeft het gebruik nu van de volledige woning. Maar omdat u de volledige betaling van de hypotheekrente op u neemt (en in aftrek brengt) is het voorstelbaar dat er geen alimentatie verplichtingen tav de woning worden afgesproken. Dit staat los van de eventueel te betalen 'kinderalimentatie'- levensonderhoud kinderen die u met elkaar afspreekt. Een en ander zal gestalte moeten krijgen in het echtscheidingsconvenant.

-----------------------------------------------------------------
De kwestie van de hypotheekrenteaftrek staat betrekkelijk los van de andere vragen die u heeft.
De partner die een kind of de kinderen heeft komt onder de gebruikelijke voorwaarden in aanmerking voor de alleenstaande ouderkorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting en het kindgebonden budget. Voor de eerste twee geldt de halfjaarstermijn: minimaal een half jaar moet de partner alleenstaand zijn. In sommige situaties komen beide ouders in aanmerking voor deze kortingen i.c. Bij co-ouderschap. Voor het kindgebonden budget geldt dat deze toeslag de partner toekomt aan wie de kinderbijslag wordt uitbetaald. Het recht op deze toeslag is afhankelijk van het inkomen. Bij uw scheiding kunnen er ook consequenties zijn t.a.v. de zorgtoeslag. Er is recht op de zorgtoeslag voor alleenstaanden als het toetsingsinkomen lager is dan € 35.059 (jaar 2012) De toeslagen kunt u checken met de link hieronder; check uw toeslag.
Hieronder nog de links met aanvullende informatie van de Belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/heffingskortingen_aftrekposten_2012/heffingskortingen/alleenstaandeouderkorting

NB: ivm overschrijding grens 2500 tekens volgen de twee andere links in de reactie op dit antwoord.
fisbel
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Voorwaarden inkomensafhankelijke combinatiekorting:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/heffingskortingen_aftrekposten_2012/heffingskortingen/inkomensafhankelijke_combinatiekorting Check uw toeslag: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/check_uw_toeslag/check_uw_toeslag