Een huis van een halve ton te duur kopen?

Het huis van onze dromen staat te koop. Het is alleen te duur. Het is al aardig in prijs gezakt maar nu nog 50.000 euro boven het bedrag wat we max. kunnen lenen van de bank.
Is er nog enige mogelijkheid-constructie te bedenken waarop we het toch (veilig) zouden kunnen kopen?
(oudejaarslot is inmiddels gekocht ;-))

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Familie, ouders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geduld. Ik ben bang dat de prijzen nog wel verder gaan zakken.
teusvh
12 jaar geleden
Ik zou ook heel voorzichtig zijn. Verwacht dat de prijzen nog zomaar 10 of 20 % gaan zakken de komende paar jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook bang dat ik het antwoord eigenlijk wel weet hoor...maar dat ik het niet wil horen, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een bod uitbrengen... Wellicht nog lager dan die €50.000,
Je weet niet in welke situatie de verkoper zit. Niet geschoten is altijd mis...

Het beste antwoord

Nee. Niet doen. Dit huis is simpelweg te duur voor jullie. Je moet er niet aan denken dat je niet meer je maandlasten kan betalen toch? Dan mag je je droomhuis weer verkopen. En misschien dan wel met schuld. Gewoon een leuk huis kopen die je wel kan betalen en waar je niet krom voor hoeft te liggen. Je komt vast over een paar jaar je echte droomhuis nog wel tegen... succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een bod uitbrengen met hetgeen je maximaal kan betalen en hopen dat ze akkoord gaan is het enige dat je kan doen. Boven je stand lenen gaat problemen geven zie ook de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat je je er bij neer moet leggen. Een laatste bod doen wat je kunt krijgen van de bank, en dan stoppen. A je weet niet of ze akkoord gaan. En B je zult dan na je hypotheek moeten gaan bijl enen. Wat heel veel geld kost met hoge rentes en wat je waarschijnlijk niet meer kunt betalen. Dit met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wachten is de oplossing. Het huis is nog niet verkocht en misschien zakken ze nog meer met de prijs... Dus nog even geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het huis € 150.000,- kost, kun je het echt niet kopen. Als het € 1.500.000,- kost, kun je het halve tonnetje er wel bij sprokkelen (lege flessen wegbrengen, een van de auto's verkopen etc.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap die minnen voor jou niet. Dit is heel belang rijk. en de bank kijkt naar deze verhoudingen! Stel je hebt een bedrijf van 5 ton en je wilt een huis maar je hebt 5 ton te weinig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edit halve ton te weinig dan kijkt de bank of je bedrijf garand kan staan voor het geld
Gewoon kijken of er nog een ander huis is wat net zo mooi is en wel binnen je/jullie budget valt.Die huizenmarkt zal gerust nog wel verder kelderen.En gewoon doorsparen daar je niet weet wat er in de toekomst nog komt.Misschien gaat de werkeloosheid nog wel omhoog en ben jij of je partner daar ook wel de dupe van.En dan zit je met je "droomhuis"dat je aan de straatstenen niet meer kwijt raakt of met grote restschuld zult moeten verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi @
Heb je of je partner misschien bemiddelde ouders?
De banken houden nu hun handen TE stijf op de knip nadat ze VAN ONZE BELASTINGGELD uit de stront geholpen zijn.
Ook wij hebben wel eens garant gestaan en dat is goed uitgepakt.
Daar zit misschien meer muziek in dan in een staatslot.
M.I. kunnen ze daar beter meer prijzen van pakweg 1/2 miljoen van uitdelen.
De truc is dat ze dan minder belasting over vermogen terugvangen.

Als ouders of andere bemiddelde vrienden garant kunnen staan , kun je ook een gunstiger rente krijgen omdat het risico voor de bank dan kleiner is.

Het is ook mogelijk om een deelgarant te nemen, meerdere ouders staan dan voor een bepaalde som garant.

Dit is alleen aan te raden als je dan met een aantrekkelijke rente en een betaalbare woonlast (ook op langere termijn)
komt te zitten, je moet ook kunnen leven.

Nu gaan veel mensen huren.
Dat is jammer, je bouwt niets op, betaalt in wezen rente en aflossing en kunt fiscaal niets aftrekken.

Huren is eigenlijk alleen interessant voor mensen die recht hebben op huurtoeslag maar als je daarvoor in aanmerking komt, kun je wellicht geen fatsoenlijke hypotheek krijgen ivm. te lage inkomsten.

Zelf weet ik uit ervaring dat kopen veel meer voldoening geeft dan huren, alles wat je dan aan je huis opknapt , komt op je toe en je hoeft het huis bij verhuizing niet in een originele staat te herstellen.

Sterkte en wijsheid toegewenst!