Hoeveel kosten moet je ongeveer oprekenen bij een nog te bouwen nieuwbouwhuis van 195000?

En mag je die kosten allemaal meenemen in de nog af te sluiten hypotheek? Ook met al die regeltjes rondom dat je hypotheek maar iets duurder mag zijn dan de kosten van de woning? (ik vraag alleen om een globale inschatting hoor, het duurt nog even voordat we terecht kunnen bij de adviseur)
O ja, de keuken zal schat ik 7000 kosten. Tuin willen we goedkoop doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De extra kosten zullen (zeer) globaal zijn

- bouwrente 5.000
- notaris 700
- taxatie 400 (moet ook bij een nieuwbouwhuis)
- afsluitprovisie hypotheek 4.000 (2% van hypotheek)
- eventueel nhg kosten 1.000 (0,55% van hypotheek)

Je mag 106% van de waarde van het huis lenen, dus zo'n 207.000 als je inkomen dat toelaat. Je zult dus ongeveer 6.000 eigen geld moeten hebben om het huis te kopen, ervan uitgaande dat je zelf verhuist en geen meerwerk hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kosten voor de inrichting moet je zelf inschatten, dat is helemaal afhankelijk van je eigen smaak. Maar schat het niet al te laag in want dan kom je uiteindelijk tekort. Er zijn enorm veel kleine kosten waar je geen rekening mee houdt, die in totaliteit wel een serieus bedrag zijn.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt er helemaal aan wat je allemaal nog moet aanschaffen!
Zelf had ik 15 jaar geleden 25000 Gulden te besteden wat de overwaarde van de vorige woning was.
bestrating,keuken,vloerbedekking, gordijnen en zonnewering waren de belangrijkste kosten kan ik me herinneren.De tuin heb ik inderdaad ook vrij voordelig (in fasen)aangelegd.
Vergeet ook niet dat je waarschijnlijk meerdere weken met dubbele woonkosten zit,dat telt ook behoorlijk op.
Dus reken maar snel op zo'n 20.000 extra.