Waar gaat de restschuld naartoe van degene die uit de hypotheek geschreven wordt?

Goede dag,

Ik heb ongeveer 4,5 jaar geleden samen met mijn vriendin een huisje gekocht, met een hypotheek van €133000, nu hebben we een spaarhypotheek met een bedrag van €9000 afgelost, dus blijft er €124000 over.
Nu zijn wij uit elkaar gegaan, en moet de hypotheek op mijn naam komen te staan, en als het goed is gaat dat ook gewoon lukken.
Maar nu moet het huis getaxeerd gaan worden, en waarschijnlijk blijft er dan een restschuld van ongeveer €10000 over.

Nu zal zij dan de helft daarvan moeten ophoesten om uit de hypotheek geschreven te kunnen worden, en ik zal gewoon door moeten gaan met de huidige hypotheek.

Maar nu is mijn vraag:
Waar gaat het deel wat zij moet betalen naartoe?
Gaat dat via een notaris naar de hypotheek om af te lossen? Of gaat dat dan naar mij, zodat ik zelf mag bepalen waar ik dat aan kan besteden?

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met restschuld. Het feit dat jij 114.000 kan lenen terwijl er voor de aflossing van de oude hypotheek 124.00 nodig is? Of bedoel je iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie op de vraagstelling: Er is m.i. niets afgelost op de spaarhypotheek, maar er is aan de spaarhypotheek betaald. Dus de schuld is nog even hoog.

Antwoorden (3)

Dat wordt rechtstreeks verrekend met de schuldgever, dus de bank of instantie waar je de hypotheek hebt. Het is geen vrij te besteden zakgeld - en dat zelfs alleen al overwegen is een financieel onverantwoorde beslissing.

Overigens weet ik niet of je door kunt gaan met je huidige hypotheek ; het komt ook regelmatig voor dat je een nieuwe hypotheek moet oversluiten. Vraag dat na bij je hypotheekadviseur / verstrekker.

Mocht er maar een schuld van 50.000 overblijven, dan kun je- afhankelijk van de waarde van het huis en je inkomen, natuurlijk het bedrag dat je ex heeft afgelost vermoedelijk wel weer opnieuw als hypotheek krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marleen, Bedankt voor je snelle reactie. Dus eigenlijk is het misschien beter om mijn huidige hypotheek over te sluiten, omdat mijn huidige hypotheek nog maar €124000 is, min nog eens het deel van de restschuld van mijn ex. Waardoor mijn nieuwe hypotheek wel een stuk minder zal zijn dan die €133000 die we nu hadden, waardoor mijn maandelijkse last ook weer iets minder wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is de meeste winst ; zo laag mogelijke maandlasten.
fisbel
12 jaar geleden
Hoe komt Marleen aan dat bedrag van € 50.000 ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De helft van de 100.000 die vragensteller noemt waarvan zijn ez de helt moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, € 100.000 of € 10.000?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de restschuld voor een huis, dus ik neem aan (maar dat is inderdaad een aanname, meer niet) dat het om een ton gaat, en door het vergeten van de komma een nulletje heeft gemist. Er zal na aftrek van aflossing geen 10.000 euro restschuld over zijn, want dan zou hij in vier jaar zijn huis hebben afgbetaald, wat weinig tot niet voorkomt. Alleen vragensteller kan daar uitsluitsel over geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk daarentegen dat de € 10.000 een serieuze schatting is en niets met de hypothecaire schuld te maken heeft maar meer met de waardedaling van het huis minus de toename van het spaardepot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Hajete, dat is inderdaad wat ik bedoel.
Ik denk namelijk dat als het huis getaxeerd word, dat het ongeveer €115.000 waard zal zijn, en de hypotheek was €133.000 incl. de k.k.,bouwingsdepot e.d.
Er is nu idd €9.000 betaald aan de aflossing van de hypotheek... Dus er staat nog €124.000 open. Dus €124.000 - €115.000 (is nog een schatting)= €9.000 Restschuld zou €9.000 zijn, die we samen moeten delen. Kan ik dan beter een nieuwe hypotheek nemen op basis van de taxatie, en dan mijn restschuld mee financieren?
Dat zou betekenen dat ik een hypotheek zal moeten nemen van zeg maar €120.000.
Of zit ik dan helemaal verkeerd te denken?
Waarschijnlijk heb je een samenlevingsovereenkomst en staat daarin wat en hoe het moet gebeuren bij de beëindiging van de samenleving bij het afrekenen van alle bezittingen en de schulden.
De vriendin stapt uit de gezamenlijkheid m.b.t. de eigen woning en omdat de waarde waarschijnlijk lager is dan bij aanvang, moet ze de helft van de waardevermindering aan jou betalen om ook van de hypothecaire betaalverplichtingen af te zijn. Dus niet aan de geldgever betalen maar aan jou. Jij neemt haar verplichtingen toch over?

Je neemt de hypothecaire overeenkomst van geldlening niet over maar er wordt een nieuwe (kosten bank en notaris) afgesloten, waarin zij niet meer als schuldenaar voorkomt.
Ook moet het huis worden overgeschreven (kosten notaris)van het gezamenlijke eigendom naar jou al enig eigenaar.

Onafhankelijk waarom de relatie is beëindigd, hoe het zo is gekomen en wat door wie is betaald, dien je eerst de balans op te maken.
Dus bepaal de huidige lagere waarde van het huis, de huidige schuld aan hypotheek en de huidige waarde van het spaargedeelte van de hypotheek.
De waarde van het huis is waarschijnlijk lager, de hypotheekschuld gelijk en het spaardepot heeft een zekere waarde gekregen. Dus per saldo?
Jij koopt van haar haar aandeel in het huis, zij lost aan jou de helft van de geldleingsschuld af en het spaardepot wordt gedeeld.
Zij betaalt aan jou het saldo en in principe de HELFT van de notariskosten voor de overschrijving van het huis en voor de nieuwe hypotheek incl. provisie. Als het uitgangspunt zou zijn, wie breekt die betaalt dan zal ze ALLE kosten betalen.

Toegevoegd na 5 dagen:
De aanpassing van de lening is een voortzetting van de bestaande. Dan zijn m.i. de strenge nieuwe normen niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, kijk dat is weer een heel ander antwoord.
Wij hebben geen samenlevingscontract, maar volgens mij heeft dat verder toch geen invloed op de hypotheekschulden?
De spullen die we in der tijd gekocht hadden, hebben we al in goed overleg verdeeld dus daar hebben we geen omkijken meer naar, maar alleen de hypotheek staat ons nog in de weg...
Maar ik zou graag zeker willen weten of ik haar deel van de restschuld zelf mag gebruiken, of dat ik daar nooit meer wat van zie.
Ik geloof dat als er een winst zou zijn, had ik dat ook aan haar moeten betalen, en mocht zij er dan ook zelf mee doen wat ze wil toch?
Dus waarom andersom niet vroeg ik me af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een samenlevingscontract kan bepalend zijn op de wijze van afrekening. Vandaar mijn opmerking. N.a..v je eerder, bovenstaande reactie. Je kunt zonder 2 nieuwe akten niet het eigendom en de hypotheek schuld wijzigen. Dus dat kost geld
De hypotheek is nog steeds € 133.000. Bij spaarhypotheek wijzigt m.i. de schuld niet tot de algehele beeindiging. Wel het saldo van de hypotheekspaarrekening of -verzekering,stel dat deze € 6000 is.
Want je hebt waarschijnlijk niet alleen betaald voor het sparen maar ook voor de verzekering bij overlijden. Dat geld ben je kwijt. Die verzekering wijzigt ook tenzij je wenst dat je ex bij jouw overlijden (mee)deelt.
Wel kun je mogelijk de verzekeringspremie verlagen als je bij je overlijden geregeld had dat de hypotheek deels afgelost zou worden. Excl. verplichte bijkomende kosten wordt het sommetje dan: huis 115000-hyp 133000+spaar 6000=-12000. Dan betaalt zij € 6.000 aan jou + kosten. NB Het is de vraag of jij veel meer dan € 105.000 hypotheek kunt krijgen als de bank de nieuwe normen van de banken geheel zou toepassen.
Je moet 2 zaken niet uit elkaar halen, nl het eigendom van de woning en de hypotheekschuldenaar. Op het moment dat het eigendom wordt overgeschreven op één van de partners, klopt de hypotheekakte natuurlijk niet meer. Als jij de woning over wil nemen van je vriendin, moet je allereerst ervoor zorgen dat zij dat ook goed vindt. Vervolgens moet je naar de hypotheekverstrekker om te vragen of jij in je eentje deze hypotheek kunt overnemen. Het zou kunnen zijn dat de hypotheekverstrekker dit niet accepteert. Dan moet je hem vragen hoe het zit met dat sparen. Jij gaat ervan uit dat je 9000 hebt afgelost, maar waarschijnlijk heb jij op een polis geld gespaard, die volgens de opgave van de bank (binnen de regels van je spaarregeling) 9000 euro waard zou zijn. Het kan best zijn dat na 4 1/2 jaar sparen dit bedrag slechts een deel van 9000 euro waard is. Als je hypotheekverstrekker jou niet wil, dan wordt het moeilijk denk ik. Je hoop moet dus gevestigd zijn op je huidige hypotheekverstrekker, ook vanwege de spaarhypotheek. Je moet je ex dan uitkopen. Je ex moet zich wel realiseren dat ze nu nog hoofdelijk aansprakelijk is voor de lening. Dus stel dat jij niet genoeg betaalt, dan komt de bank bij haar.