Hypotheek afsluiten zonder tussenpersoon

Gisteren zijn we bij een tussenpersoon geweest en die heeft een offerte voor ons aangevraagd voor een hypotheek bij de Rabobank. Deze man rekent bemiddelingskosten van €3500,-. Dit is in de hypotheek verrekend.
Is het voor ons voordeliger om nu gewoon rechtstreeks naar de Rabobank te stappen en daar zelf de hypotheek af te sluiten?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Dat is in veel gevallen wel goedkoper maar die rekenen ook een afsluitprovisie.
De afsluitprovisie kun je wel aftrekken van de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Heb ondertussen de Rabo gebeld en uit coulance naar de tussenpersoon gaan zij niet meer persoonlijk met ons in zee zodra de offerte is aangevraagd. Dit is gisteren gedaan, dus we kunnen niet meer persoonlijk naar de Rabo gaan. Logisch natuurlijk! In ieder geval bedankt voor de reactie!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afsluitprovisie is aftrekbaar VOOR de belasting niet VAN de belasting.
Je krijgt er een percentage van terug (het percentage aan belasting dat je over de top van je inkomen betaalt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@miss86
je kunt ook eens andere banken benaderen misschien zijn die goedkoper
Als dat zo zou werken, waren alle tussenpersonen failliet. Ook is het zo dat als de Rabo minder rekent dan de tussenpersoon, de tussenpersoon de volgende keer niet meer RaBo gaat adviseren.
Wat ik je verder nog kan adviseren is, vraag nog ergens anders een offerte aan. En je moet uiteindelijk vergelijken op wat je maandelijks betaalt en op wat je over de hele looptijd betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Heb ondertussen de Rabo gebeld en uit coulance naar de tussenpersoon gaan zij niet meer persoonlijk met ons in zee zodra de offerte is aangevraagd. Dit is gisteren gedaan, dus we kunnen niet meer persoonlijk naar de Rabo gaan. Logisch natuurlijk! In ieder geval bedankt voor de reactie!! Dinsdag hebben we nog een andere adviseur, die komt bij ons thuis langs. Daarna maken we de definitieve keus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ HannesS. Ik begrijp er inderdaad niks van de er nog tussenpersonen bestaan.
Lees eerst eens de opdracht die je aan de tussenpersoon hebt gegeven (van hem gekregen en na lezing en akkoord hebt ondertekend).
Zelfs als je toch elders de lening onderbrengt, kan het zijn dat je hem provisie verschuldigd bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben niets getekend nog :-)
3500,- !!
Hoe lang is ie daarvoor bezig?
Een offerte bij de Rabo aanvragen kan je zelf binnen een uur doen.

Waarom niet langs een paar banken gaan?
(niet bellen, naar binnen lopen)
Er zijn meer banken dan de Rabobank.

Net als bij een auto of keuken kan je onderhandelen.
Loop een paar banken af en je kan (met dezelfde voorwaarden!) heel wat van de rente af krijgen. (en dat tikt aan op 10 jaar)

Toegevoegd na 9 minuten:
Kijk hier eens naar het antwoord van broodjepindakaas.
http://www.goeievraag.nl/vraag/betaal-gemiddeld-hypotheek-adviseur-bemiddelingskosten.108823
Waarschijnlijk verdient je tussenpersoon nog (veel) meer dan die 3500,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.500,- provisie is echt belachelijk!!!
Rechtstreeks naar de Rabo gaan zal niet werken want de Rabo zal je dan gaan terugverwijzen naar de tussenpersoon omdat ze dat gewoonweg niet kunnen maken. Ze zullen dan nooit meer hypotheekaanvragen van die tussenpersoon krijgen indien jij rechtstreeks komt.

Er zijn twee dingen die je kunt doen: in onderhandeling gaan met de tussenpersoon. Zeg dat je de bemiddelingsprovisie veel te hoog vindt en dat je anders niet gaat tekenen. Ik weet niet precies hoe het werkt via de Rabo maar normaal gesproken gaat hij ook nog eens provisie ontvangen van de Rabo voor het onderbrengen van de hypotheek. Dus verdienen doet hij sowieso wel. Of het moet anders werken bij de Rabo maar dat zou mij verbazen. Bij de AA en de ING wordt de tussenpersoon vergoed uit een deel van de afsluitprovisie en krijgen zij nog een premie over de verzekering/belegging.

Wat je ook kunt doen, indien je die hypotheek van de Rabo echt ziet zitten, zelf naar een andere bank gaan (dus geen Rabo) en een soortgelijke hypotheek zelf aanvragen. Meestal lijken die hypotheken wel op elkaar en kunnen ze een vergelijkende hypotheek voor je aanvragen. Dan heb je die 3.500,- zelf verdiend!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de afsluitprovisie is die de Rabo jou berekend?