Kan iemand mij uitleggen wat de voorwaarden zijn om, als je betaald voor de Nationale Hypotheek Garantie, de restschuld kwijt te raken bij verkoop?

In de situatie zijn ze eigenaren gescheiden, dus gedwongen verkoop. Maar wat zijn de overige voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voorwaarden kwijtschelden restschuld met Nationale Hypotheek Garantie
1. U hebt een hypothecaire lening afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie.
2. U hebt uw betalingsachterstanden zoveel mogelijk zelf beperkt, door uw hypotheeklasten zoveel mogelijk te blijven betalen.
3. U moet uw woning gedwongen verkopen, omdat u uw woonlasten niet meer kunt betalen als gevolg van een van de volgende vier oorzaken:
- ontslag,
- arbeidsongeschiktheid,
- relatiebeëindiging,
- overlijden van uw partner.
4. U hebt toestemming van uw hypotheekverstrekker om uw woning te verkopen.
5. U hebt uw woning verkocht met behulp van een makelaar.
6. U hebt uw woning netjes bewoond.
7. U kunt de restschuld niet uit eigen middelen inlossen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, dit kon ik niet vinden. Er is geen sprake van niet kunnen betalen. Het kan wel betaald worden, alleen zijn de eigenaren gescheiden en daardoor moet het huis verkocht worden. De rest klopt wel. Geldt het dan ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wie bepaald wanneer een woning 'netjes is bewoond' ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er dient sprake te zijn van "gedwongen verkoop" en daar lijkt in jouw geval geen sprake van. Bij gedwongen verkoop zal de hypotheekverstrekker verlangen om te verkopen. "Netjes bewoond"zal bepaald worden aan de hand van een taxatie door een makelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
samengevat NHG treedt in jouw voorbeeld pas in als door beëindiging van relatie de woonlasten niet meer betaald kunnen worden en de woning DAAROM verkocht moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als in het scheidingsvcontract staat dat door de scheiding de woning verkocht MOET worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, verkoop i.v.m. scheiden is geen reden. Wel als daar betalingsproblemen of een restschuld uit ontstaan. Dat is mede bepaald of één van de echtelieden erin blijft wonen. Er zijn meerdere facetten die van invloed kunnen zijn. Beste advies blijft om contact te leggen met de hypotheekverstrekker of financieel tussenpersoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt