Wat kost een hypotheekadviseur per uur?

Ik moet binnenkort mijn hypotheek oversluiten. de afsluitprovisie vind ik erg hoog.

In mijn geval is dat goed voor een bruto modaal maandsalaris. Dat vind ik nogal goed betaald. Zijn er ook adviseurs die op uurtje-factuurtje basis werken? En zoja, hoeveel vragen ze dan per uur en hoe lang zijn ze gemiddeld met een hypotheekoversluiting bezig? Bedankt alvast, Bart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit iets? http://www.provisieoverzicht.nl/

Antwoorden (2)

Een goede hypotheekadviseur kost helemaal niets!!

Die mensen verdienen hun geld door een flinke provisie op
de produkten, zoals een hypotheek of verzekering,
die zij als tussenpersoon afsluiten.

Daarom komen ze over het algemeen ook graag en gratis langs om te praten.

Ik heb nog nooit een hypotheekadviseur of een verzekeringstussenpersoon betaald.

Ook bij banken, zoals de ING krijg je vrijblijvend advies van een hypotheekadviseur en een gratis adviesgesprek.

Het kan wel:
Indien een financieel dienstverlener en een klant afspraken maken over de kosten van het financieel advies en de klant deze betaalt aan de financieel dienstverlener, dan spreken wij in de praktijk van “directe beloning”.

Zoek dus een onafhankelijk financieel adviseur, die los werkt van financiele instellingen.
http://www.nbva.nl/financieel-adviseur/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daar wil "men" nu eindelijk eens vanaf. Van die hypotheekadviseurs die hun provisie krijgen van een bank of verzekeringsmaatschappij. Die zijn namelijk nooit onafhankelijk en laten hun provisie afhangen van de hoogste bieder. En dat zijn geen goede,onafhankelijke hypotheekadviseurs. Zoals je zelf al aangeeft in je laatste alinea is het veel beter om een onafhankelijke adviseur te zoeken die wel een (uur)tarief rekent. Die geeft je een veel beter en op jouw toegesneden advies.
Maar wat ie kost? Dat wil de vraagsteller graag weten.
Een hypotheek advies dat gratis is, zal wellicht gebaseerd zijn op provisie. Dit kan wel eens niet het beste advies voor u zijn.

Bij adviseurs die op basis van uurtje factuurtje werken gaat dit anders.

Voordat een adviseur voor u aan de slag gaan, bespreekt hij samen met u wat hij precies gaat doen en welke kosten daarmee gemoeid zijn. De kosten worden berekend op basis van het standaard uurtarief dat de adviseur vooraf met u afspreekt vermenigvuldigd met het aantal uren dat hij daarvoor aan u besteedt.

Op uw nota staat dit dan duidelijk gespecificeerd. Wordt het aantal uren meer of minder dan ingeschat, dan overlegt hij dit uiteraard tijdig met u.

Zo weet u altijd precies waar u aan toe bent. Indicatief is het uurtarief ca. € 125,- per uur. Voor de hypotheek bij aankoop van een woning is een adviseur gemiddeld tussen de 14 en 24 uur uur voor u bezig. Bij verhogen/2e hypotheek bijvoorbeeld 6 tot 16 uur (afhankelijk of er al gegevens van u bekend zijn).

De hypotheekshop werkt bijvoorbeeld via dit principe, waarbij er dan geen afsluitprovisie wordt betaald, maar het eerder genoemd uurtarief.

Daarnaast is het wellicht ook zinvol om te kijken of oversluiten interessant is, ook daar kijkt een goede adviseur naar. U krijgt van uw huidige geldverstrekker hopelijk ook een aanbod, dit kan u dan ook als basis gebruiken om te beslissen of u wel of niet wilt oversluiten.

Het kan voorkomen dat uw situatie of vraag heel specifiek is. In dat geval werkt een adviseur niet met de standaard urenindicaties, maar maken ze vooraf een afzonderlijke ureninschatting voor u. U krijgt dan eerst een offerte voor de werkzaamheden. Beter kan dus niet.