Niet uitgeschreven huurder. Wat zijn de gevolgen voor mijn huursubsidie e.d.?

Ik ga binnenkort verhuizen naar een andere huurwoning. Bij adreswijziging blijkt er nog iemand ingeschreven op dat adres, die er dus niet meer woont. Wat gaat dit voor gevolgen hebben voor mijn huursubsidie en kinderkorting e.d?? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Je zult hier ongetwijfeld vragen over krijgen, als je geen actie onderneemt. Voor de belastingdienst woon je immers straks samen. Zij gaan er vanuit dat je dan ook de huurlasten ed deelt. Dit kan dus gevolgen hebben voor de hoogte van de huursubsidie.

Kaart het aan bij de gemeente.
13 jaar geleden
Ga even naar de gemeente met je huurovereenkomst, en laat de vorige bewoner uitschrijven. Dan ben je overal van af.

Dit gebeurt wel vaker, gemeentes kennen het probleem dus ook.

Als je op normale wijze verhuist, wordt tegelijkertijd met je inschrijving op het nieuwe adres je inschrijving op het oude adres ongedaan gemaakt. Maar als je geen nieuw adres hebt waar je je op inschrijft, bijvoorbeeld omdat je naar het buitenland vertrekt of domweg op straat komt te staan, moet je je in theorie actief laten uitschrijven. Vaak wordt dat niet gedaan, en dan krijg je zo'n 'spookinschrijving'.

Ik heb dit zelf wel eens gehad. In het studentenhuis waar ik woonde werden jaren eerder asielzoekers opgevangen. Op een dag stond er een deurwaarder voor de deur voor iemand van wie we nog nooit gehoord hadden, die een parkeerboete in Maastricht nooit had betaald. Dat bleek één van die asielzoekers te zijn geweest, die - begrijpelijk - niet nog even netjes zijn openstaande boete had betaald toen hij werd uitgezet. En ook niet zich netjes had uitgeschreven bij de gemeente toen hij vertrok.

Die deurwaarder had ons adres van de gemeente, en toen we uitlegden dat de persoon die hij zocht er niet meer woonde, raadde hij ons aan die persoon uit te laten schrijven bij de gemeente, anders zouden er schuldeisers kunnen blijven komen. En dat bleek ook een heel eenvoudige administratieve handeling te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, bij mij maakten ze daar geen enkel probleem van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterrehemel heeft gelijk maar bij mij stuurden ze een brief naar mijn adres of de vorige bewoner dit in kon vullen als hij er nog woonde. Dat kon natuurlijk niet want hij woonde er niet (duh). Daarna kreeg ik na zes weken een brief dat de vorige bewoner was uitgeschreven op mijn adres met onbekende bestemming. Eind goed al goed.
Ik verhuur zelf een appartement. De vorige huurster had een wajong-uitkering. De huurster daarvoor stond nog steeds op het zelfde adres ingeschreven. Dit gaf geen problemen met de uitkering. Ik zou wel idd vragen aan verhuurder om de vorige bewoner erop te attenderen zich uit te laten schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dit ook meegemaakt en ben toen naar de gemeente gegaan en heb een verklaring waar uit blijkt wie er daadwerkelijk op het adres woont! (uitreksel bevolkingsregister) neem wel je huurovereenkomst mee! maar bij de belasting deden ze moeilijk en heb uit eindelijk mijn toeslagen pas na maanden met terugwerkende kracht ontvangen