wat is het maximale belastingvrije bedrag voor een hospitakamer?

hallo, ik wil een kamer verhuren in mijn appartement. Dit telt als een hospitakamer omdat ik er zelf ook bij in woon. De persoon in kwestie is dus ook ingeschreven op hetzelfde adres als ik.
Mijn vraag is;

Hoeveel mag ik per maand of jaar vragen voor deze kamer zonder dat ik er belasting over hoef te betalen?

En voor de ondernemende doorzetters onder ons;
Hoeveel belasting, in welke schalen, welke regels zijn hieraan verbonden als je het X-bedrag overschrijd en heb ik zelf ook nog extra bijkomende kosten zoals afvalstoffenheffing voor de tweede persoon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het maximale bedrag dat u belastingvrij mag vragen is € 4748. (jaar 2014) Dit bedrag wordt elk jaar geïndexeerd. Voor 2015 is het maximale bedrag € 4954. Huuropbrengsten zijn vrij.

Als de huur hoger uitkomt, wordt de fiscale regeling een stuk lastiger. U moet uw woning opsplitsen in twee delen: uw deel en het verhuurdersdeel. Uw deel valt in Box 1 met de daarbij evenredig toegepaste hypotheekrenteaftrek. Het verhuurde deel valt in Box 3. De waarde van dit deel moet opgegeven worden als vermogen box 3. Het evenredige deel hypotheekschuld mag bij schulden box 3 worden opgenomen. De huuropbrengst zelf is onbelast.

Voorbeeld:
Stel: Uw woning heeft een WOZ-waarde van € 150.000 U verhuurt 1/3 deel van uw woning en u vraagt daarvoor € 500 per maand. U voldoet niet aan de voorwaarden van de kamerverhuurvrijstelling. Het verhuurde deel van uw woning komt in box 3 (sparen en beleggen). U geeft dan de waarde van het gedeelte dat u verhuurde en een even groot deel van de eigenwoningschuld aan in box 3. De rente over het verhuurde deel mag u niet aftrekken.

Hypothecaire schuld is stel € 120.000 De rente is bij 4% dus € 4800 per jaar. U mag van de betaalde rente 1/3 deel niet in aftrek nemen. Dus € 3600 is aftrekbaar, € 1200 niet aftrekbaar. Bij een belastingpercentage van 42% is dat € 504 'belastingschade'

Uw 2/3 deel vermeldt u in Box 1. WOZ-waarde dus 2/3 x € 150.000 is € 100.000 EWF: 0,75% is € 750 (jaar 2015) Het verhuurde deel van € 50.000 vermeldt u in Box 3 bij overige onroerende zaken (geen hoofdverblijf) 1/3 deel van € 120.000, dus € 40.000 vermeldt u bij schulden in Box 3.

N.B: afhankelijk van uw vrijstelling en van de hypothecaire schuld is het goed mogelijk dat de invulling in Box 3 geen fiscale gevolgen heeft. Dus geen belasting in Box 3.

Mijn mening is dat u het beste kunt verhuren voor maximaal € 395 - 2014 c.q. € 412 -2015 per maand. Als u toch wat meer 'huur' wilt hebben, rekent u een x-bedrag aan kosten extra. U laat dit uitgesplitst betalen. Extra kosten heeft u aan gemeentelijke belastingen en verontreinigingsheffing. Pakweg € 100 meer per jaar. Deze extra kosten kunt u in rekening brengen. En licht, gas, electra is ook niet gratis.

Een ander uitgebreid voorbeeld waarbij de kamerhuurvrijstelling niet gehanteerd mag worden is te lezen in 2.2.2 / Reaal. Verhuur zie bron 2. Voor u als liefhebber!
fisbel