Wat voor boete hangt mij boven het hoofd (zie uitleg)?

Het gaat om problemen rond de aankoop van een winkelpand. Even een schets van de situatie:

Overeengekomen prijs 111.000,-; in het koopcontract staat een clausule met ontbindende voorwaarde dat als de financiering niet rond komt voor een bepaalde datum dat we van koop af kunnen zien; anders ben ik 10% van het bedrag verschuldigd. Deze datum is al ruim voorbij, maar we hebben steeds uitstel gekregen ivm het feit dat de banken niet willen meewerken.

Echter... het begint erop te lijken dat we de financiering niet rond kunnen krijgen. Banken willen gewoon geen winkelpanden financieren.

Als we nu binnen 2 weken geen financiering rond hebben moeten we dus ontbinden en dus 11.100,- betalen.

Mijn vraag is nu: behalve die 11.100,-; wat hangt er nog mee boven mijn hoofd? Moet ik ook nog zaken vergoeden als: renteverlies, extra kosten van makelaar etc, of zit dat in die 10% vergoeding?

Overigens, als iemand nog een lening kan verschaffen van ongeveer 120.000 hoor ik het graag :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals ik het begrijp:

1. Er is een ontbindende voorwaarde: als je voor een bepaalde datum de financiering niet rond krijgt, wordt de overeenkomst ontbonden zonder boete.

2. Als je na die datum ontbindt wegens gebrek aan financiering, betaal je 10% boete.

3. Je hebt uitstel gekregen, de datum zoals bedoeld in 1. en 2. is dus opgeschoven. De nieuwe datum ligt twee weken in de toekomst.

Conclusie: als je wegens gebrek aan financiering binnen de komende twee weken de overeenkomst ontbindt, betaal je géén boete.

Wat betreft extra kosten: als die er zijn, moeten die in de overeenkomst vermeld staan. Je kunt iemand in zo'n geval niet verplichten om iets te vergoeden als je dat niet bent overeengekomen. Als jij niet hebt getekend voor het vergoeden van extra kosten in zo'n geval, ben je daar niet toe verplicht.

Bovenstaande is natuurlijk hoe ik het begrijp uitgaande van jouw vraag. Ik kan jouw overeenkomst zelf niet zien. Heb je een rechtsbijstandberzekering? Die zijn er namelijk niet alleen om je bij te staan als je al een conflict hebt, je kunt ze ook bellen om in een geval als het jouwe te adviseren. Sowieso is het een goed idee om juridisch advies in te winnen als je niet zeker bent over je verplichtingen, terwijl je wel onterecht 11.100 euro kunt verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zegt zelf dat de ontbindende voorwaarde aan een datum was gekoppeld en dat die datum voorbij is. Dan zit je dus aan de koop vast (tenzij de verkopende partij die datum naar achteren heeft geschoven). Dat je uitstel hebt gekregen om de financiering rond te krijgen wil niet zeggen dat je nog steeds een beroep op de ontbindende voorwaarde kunt doen.
Als het zo is dat je geen beroep meer kunt doen op de ontbindende voorwaarde kan de verkopende partij je dwingen de overeenkomst na te komen. Als dat niet kan (ivm ontbreken van geld) kun je een schadeclaim tegemoet zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Twickx;

Als je geen geldige offerte voor een hypotheek hebt kunnen krijgen voldoe je toch gewoon aan de ontbindende voorwaarde? Hooguit dat je de afwijzing van de bank zwart op wit moet laten zien. Overige kosten komen er volgens mij bij die 10% niet bovenop, dat zou omschreven moeten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij niet helemaal duidelijk.
Er is een ontbindende voorwaarde afgesproken op financiering. Normaliter is er dan geen sprake van een koopovereenkomst, als die financiering niet rond komt voor een afgesproken datum. In dat geval hoeft er geen 'boete' te worden betaald, want de overeenkomst voorziet daarin.
Nu is er sprake van 'uitstel'. Als dat uitstel in goed overleg is gegeven door de verkopende partij, dan is de datum waarop er duidelijkheid zou komen voor de financiering gewoon opgeschoven.
Ook in dit geval ben je geen vergoeding verschuldigd aan de verkopende partij.
Je bent m.i. niets verschuldigd, de koop is ontbonden.
Er zijn veel rechtszaken over dit soort transacties.Je moet het verleende uitstel wel schriftelijk in bezit hebben, alsmede bewijzen van afwijzingen van financieringen van de bank(en)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik sluit me hier even bij aan, omdat ik het niet veel beter kan verwoorden...