Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je meewerken aan een grote verbouwing bij een huurwoning?

Er gaat een grote verbouwing plaats vinden. Nieuwe verwarming, heel de keuken,douche en de wc. Alles gaat er uit. Nieuwe afvoeren, de vloeren van de keuken, wc, douche alle tegels aan de wanden en als toetje nieuwe ramen voor en achter en van het gas af. De vergoeding is € 500,00 totaal. Ben je verplicht om hier aan mee te werken? Het gaat om twee flats van 48 woningen in Tilburg.

4 maanden geleden
TurfGraver
4 maanden geleden
Info
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-renovatie-van-mijn-huurwoning
KleinDuimpje
4 maanden geleden
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/renovatie-huurwoning/
tinus1969
4 maanden geleden
@klep, is dit een plan of voorstel vd verhuurder, of is het zeker dat dit doorgaat?
erotisi
4 maanden geleden
Mag de verhuurder dit zomaar doen? Volgens het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:220 BW): Een verhuurder mag dringende werkzaamheden uitvoeren, ook als dat overlast veroorzaakt voor de huurder. Jij als huurder moet hieraan meewerken, tenzij: De werkzaamheden niet noodzakelijk zijn, De overlast onevenredig groot is, Of je onvoldoende gecompenseerd wordt. Er is wél sprake van een belangrijke plicht voor de verhuurder om: De werkzaamheden goed te plannen, Tijdig te communiceren, Alternatieven te bieden (bijvoorbeeld tijdelijke woonruimte bij grote verbouwingen), En een redelijke vergoeding te geven als je overlast hebt. 3. Is € 500 een redelijke vergoeding? Bij zulke ingrijpende verbouwingen (zoals jij beschrijft: vloeren, ramen, leidingen, badkamer, keuken, verwarming, van gas af) wordt er vaak veel overlast verwacht: weken geen badkamer, lawaai, stof, soms zelfs tijdelijke verhuizing nodig. Daarom: € 500 totaal klinkt laag, zeker als je tijdelijk je woning uit moet of geen normaal gebruik kunt maken van je woning. In vergelijkbare projecten is het niet ongebruikelijk dat huurders duizenden euro’s of een tijdelijke vervangende woning krijgen. Je kunt eisen dat de verhuurder: De vergoeding verhoogt, Een logeerwoning aanbiedt tijdens de werkzaamheden, Of de planning aanpast. 4. Wat kun je doen als je het er niet mee eens bent? Bespreek het eerst met de verhuurder (of woningcorporatie). Je kunt contact opnemen met een huurteam, bijvoorbeeld: www.huurteamtilburg.nl Juridisch Loket: www.juridischloket.nl Huurcommissie (voor geschillen over huur en servicekosten). Als meerdere huurders het er niet mee eens zijn, kun je ook samen optrekken via een bewonerscommissie. Samenvatting Vraag Antwoord Ben je verplicht om mee te werken? Ja, als het om noodzakelijk onderhoud of verbetering gaat.
Mag de verhuurder dit doen? Ja, maar hij moet tijdig informeren en overlast beperken.
Is € 500 een redelijke vergoeding? Waarschijnlijk niet, gezien de omvang van de werkzaamheden.
Wat kun je doen? In gesprek gaan, hulp vragen aan huurteam of juridisch loket. Chatgpt
klep
4 maanden geleden
Ze zeggen in oktober valt de beslissing maar ze hebben wel een vergunning aangevraagd bij de gemeente voor alles slopen,verbouwen isolatie enz,enz dus het gaat gewoon door of er moeten bewoners als het kan bezwaar maken en dat kan tot 5 september 2025
tinus1969
4 maanden geleden
@klep, en wat is jouw reden om deze verbouwing niet te willen?
klep
4 maanden geleden
Ik wil dat wel Maar het kost mij volgens plan veel geld Want ik kan niks Niet inpakken ,Schoonmaken, Alles weer schoonmaken, uitpakken Ik heb niemand die mij helpt En heb hulp maar die mag niet meehelpen en ik kan het niet betalen Ben twee keer geopereerd aan mijn rug een stand gezet en april 4 omleidingen gehad dus ook niet hersteld daarom
Inekez1
4 maanden geleden
Die 500 euro is compensatie voor de dagen dat je geen keuken en douche hebt in je woning. Het is niet bedoeld ter compensatie van kosten die je moet maken om alles tijdelijk te laten inpakken als je dat vanwege fysieke beperking niet zelf kunt. Neem contact op met de verhuurder en leg je situatie uit. Vraag wat zij kunnen regelen. Dat kan uitkomen op extra compensatie zodat je zelf iemand kunt inhuren voor inpakken en schoonmaken. Of de verhuurder kan iemand regelen die jou daarbij komt helpen, zodat je zelf geen kosten hebt. Laat die afspraken duidelijk op papier (of email) zetten, dus niet alleen telefonisch. Hoe is het verder bedacht qua planning? Heb je 2 toiletten in huis en worden die niet tegelijk aangepakt, dan is er dus altijd nog 1 toilet bruikbaar. Of heb je er maar 1, of worden ze tegelijkertijd onbruikbaar en moet je tijdelijk gebruik maken van een toiletwagen buiten het gebouw? Dat is voor mensen die fysiek in orde zijn al vervelend, maar als dat fysiek lastig wordt voor je, zul je ook dat duidelijk van te voren moeten bespreken. Ook hiervoor zal de verhuurder met een maatwerk-oplossing moeten komen, zonder dat het jou extra geld kost.
klep
4 maanden geleden
Van die € 500,00 moet je alles doen pannen,schoonmaken, inpakken als je geen standaard keuken pakt gaat er ook nog geld van af en als je 3 weken naar een woning gaat krijg je de helft € 250,00 waar je ook alles van moet doen
tinus1969
4 maanden geleden
Kortom, eis een veel hogere vergoeding, en zeg dat je anders geen toestemming geeft.
Antoni
4 maanden geleden
Je hebt niemand om je te helpen? Via een website als NLvoorelkaar.nl https://www.nlvoorelkaar.nl/ is er altijd een vrijwilliger te vinden die zich graag inzet voor een ander. Natuurlijk zijn er ook andere manieren en websites om een vrijwilliger te vinden om je te helpen. Je hebt bijvoorbeeld talloze buren om je heen die jouw situatie begrijpen omdat ze ook met (de problemen van) de renovatie moeten omgaan.
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
@tinus1969: als minimaal 70% instemt, zal VS ook medewerking moeten verlenen. En voor bepaalde (onderhouds)werkzaamheden is medewerking sowieso verplicht.
In het uiterste geval kan de verhuurder naar de rechter stappen om medewerking af te dwingen.
@VS: ga in overleg met verhuurder.
Inekez1
4 maanden geleden
De standaard vergoeding is gebaseerd op het idee dat mensen fysiek in staat zijn om zelf gewoon hun spulletjes inpakken en schoonmaken enzo. Of dat ze daarbij gratis hulp van familie of vrienden krijgen. Als je het echt niet zelf (gratis of heel goedkoop) kunt regelen, moet je vragen om een uitzondering. Niet dat jouw woning dan niet wordt gerenoveerd, maar dat je hulp krijgt of een extra vergoeding.
tinus1969
4 maanden geleden
@ikhebgeenidee “ @tinus1969: als minimaal 70% instemt, zal VS ook medewerking moeten verlenen.”
Precies. Dus je hebt invloed, want de verhuurder moet wel die 70% halen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing