Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik informatie vinden over afgekochte erfpacht die verloopt, wat betekent dat concreet?

Op de grond van het appartementencomplex (4 appartementen) rust eeuwigdurende erfpacht. Over 10 jaar verloopt de termijn van 50 jaar die afgekocht is. Ik heb geen idee wat dit inhoud en waar ik informatie hierover kan vinden. Gaat dit om tientallen/honderden/duizenden euri per jaar?
Het betreft een appartement in Nijmegen

11 maanden geleden
erotisi
11 maanden geleden
Gemeente grond?
Zmick
11 maanden geleden
Ja, grond van de gemeente Nijmegen
ronron1212
11 maanden geleden
De gemeente zal daar pas over een paar jaar en besluit overnemen en dat dat met jullie communiceren. Daar zijn namelijk geen vaste afspraken over.
erotisi
11 maanden geleden
Je kunt ook info vinden in jouw leveringsakte toen je het kocht?
Zmick
11 maanden geleden
We overwegen het appartement te kopen, vanmiddag een bezichtiging gehad.
Inekez1
11 maanden geleden
Eeuwigdurende erfpacht kan niet verlopen. Je hebt nu OF een erfpachttermijn van 50 jaar, die over 10 jaar verloopt, OF een eeuwigdurende erfpacht die nooit verloopt. Ik begrijp de situatie dus niet helemaal. Is het A, B, C of D? A: 40 jaar geleden is de erfpacht voor 50 jaar vastgesteld en in 1 keer afgekocht. Dus over 10 jaar moet de erfpacht constructie opnieuw worden vastgesteld. In dit geval is er nu dus GEEN sprake van eeuwigdurende erfpacht, maar van voortdurende erfpacht. Over 10 jaar wordt opnieuw de hoogte van de erfpacht vastgesteld, op basis van de dan geldende waarde van de grond. Op dat moment wordt ook vastgesteld voor welke periode de nieuwe overeenkomst zal gelden (weer 50 jaar, 30 jaar, 100 jaar, eeuwigdurend). B: 40 jaar geleden is de erfpacht voor 50 jaar vastgesteld en in 1 keer afgekocht. Ergens in de afgelopen jaren (dat kan in theorie ook vorige week zijn geweest) is de erfpachtconstructie gewijzigd naar eeuwigdurende erfpacht, waarbij op dat moment de resterende 10 jaar 'teveel' betaalde erfpacht is terugbetaald of verrekend met de betaling van de eeuwigdurende erfpacht. De eeuwigdurende erfpacht is in 1 keer afgekocht. In dit geval hoef je nooit meer iets te betalen aan erfpacht. C: 40 jaar geleden is de erfpacht voor 50 jaar vastgesteld. Er werd per jaar, per kwartaal of per maand canon betaald. Ergens in de afgelopen jaren (dat kan in theorie ook vorige week zijn geweest) is de erfpachtconstructie gewijzigd naar eeuwigdurende erfpacht, waarbij op dat moment het restant van de 50-jarige termijn in 1 keer is afgekocht. En daarbij is ook in 1 keer een bedrag betaald als afkoop voor de eeuwigdurende erfpacht. Eindsituatie als bij B, je hoeft niets meer te betalen. D: idem aan C, alleen is niet in 1 keer de eeuwigdurende erfpacht afgekocht, maar is een maandelijks of jaarlijkse canon vastgesteld voor die eeuwigdurende erfpacht. De hoogte van de canon kan jaarlijkse worden aangepast aan de inflatie, maar is in de toekomst niet meer afhankelijk van veranderingen in de waarde van de grond. Ik weet niet hoe reëel opties A en B zijn. Volgens mij was het 40 jaar geleden niet gebruikelijk dat een erfpacht in 1 keer afgekocht kon worden. Dus eigenlijk is de vraag: wat is er nu precies afgekocht? De eeuwigdurende erfpacht, waarbij je dus niks meer hoeft te betalen? Of alleen de termijn van 50 jaar? In dat geval moet nu bekend zijn wat de jaarlijkse erfpachtcanon is. Die verandert dan jaarlijkse met de inflatie. Over 10 jaar verandert er verder niks.
Zmick
11 maanden geleden
Het is A, ik heb de termen die de makelaar gebruikte niet goed onthouden merk ik. Bij de bouw van het appartementencomplex 40 jaar geleden, is de erfpacht voor 50 jaar afgekocht. Helaas is mijn vraag niet meer relevant voor ons, het appartement is al verkocht.
Inekez1
11 maanden geleden
Sterkte met verder zoeken naar nieuwe woning dan!
Zmick
11 maanden geleden
Dankjewel!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het bestuur van de Vereniging van Eigenaren moet hier ongetwijfeld meer van weten. Erfpacht is te vergelijken met huur, maar dan met extra juridische bescherming van de erfpachter. Ik begrijp dat 40 jaar geleden de vergoeding die aan de eigenaar c,q, verpachter is betaald voor 50 jaar in één keer is vooruit betaald. Zodra die termijn om is zul je weer opnieuw jaarlijks moeten betalen, of voor een aantal jaren vooruit afkopen. Ik ken de prijzen in Nijmegen niet, en weet ook niet wie de eigenaar is van die grond. Een particulier wil nog wel eens wat meer vragen dan bijvoorbeeld de gemeente. En ja, het kan om serieuze bedragen gaan.
Grove vuistregel: bekijk hoe groot het perceel is, vermenigvuldig het aantal vierkante meters met de gangbare grondprijs (zal daar misschien rond 500 Euro liggen) en neem daarvan 5% als jaarlijkse erfpachtcanon. Voor de 4 appartementen tezamen.
(Lees meer...)
11 maanden geleden
Zmick
11 maanden geleden
Dankjewel!
ronron1212
11 maanden geleden
@teusvh 4 eigenaren dus die weten alles wat ze weten samen (bestuur)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing