Huurhuis wordt verkocht, veel verspreidde bezichtigingen; wat zijn mijn rechten?

Hoi,

Ik huur momenteel samen met mijn vriend een appartement. We zijn hier in augustus gaan wonen, en hebben toen een jaarcontract gekregen. Nu wil de eigenaar het pand gaan verkopen (met oplevering in augustus, want dan loopt ons contract af). Dat is allemaal prima natuurlijk, wij kunnen gewoon het jaar uitzitten en moeten dan weg. Het huis staat dus inmiddels op fudna en ze zijn bezig met de verkoop. We hadden verwacht dat er iets van 3 kijkdagen achter elkaar zouden zijn (even vervelend voor ons, maar ach), en dat het dan wel klaar zou zijn. Echter zijn er nu al een stuk of 6-7 kijkdagen geweest over een periode van 6 weken, waarbij er dus steeds 1 of max 2 kijkdagen per week zijn, vaak ook nog eens verspreid over de week. Elke keer komen er dan maar 1 of 2 mensen kijken. Het is dus voor ons best vervelend, omdat wij steeds het huis helemaal moeten opruimen en zelf dan ook niet thuis kunnen zijn. Het is ook een beetje een vreemd huis, dus wie weet gaat dit nog wel even door voordat het verkocht wordt.

Ik vroeg me dus af of wij nog bepaalde rechten hebben hierin? Op zich overleggen ze elke keer wel goed met ons en vragen ze of het uitkomt, maar het is wel vervelend.

Alvast bedankt!

een jaar geleden
3.1K
tinus1969
een jaar geleden
Mss afspreken dat je niet hoeft op te ruimen en thuis mag zijn?
Inekez1
een jaar geleden
Als er elke keer van te voren gevraagd wordt of het uitkomt, dan kun je dus ook aangeven dat het niet uitkomt. Dat bezichtigingen alleen op van te voren vastgestelde dagen kunnen bijvoorbeeld. Het is nog lang geen augustus, dus niet zoveel druk op de ketel dat elke geinteresseerde onmiddellijk moet komen kijken. Spreek af dat er bijvoorbeeld 1 x per 14 dagen een kijkdag is. En moet er dan toch nog iets tussendoor, dan maximaal een uur en zonder dat jij moet opruimen. Als er telkens 1 of 2 mensen komen kijken, dan is het geen kijkdag, dan is het gewoon een bezichtiging. Moet in een uurtje klaar kunnen zijn, dus daar hoef je niet lang voor weg uit je eigen huis.

Antwoorden (2)

U moet ook toestaan dat de woning wordt bezichtigd door belangstellenden. Dit moet natuurlijk wel op redelijke wijze gebeuren. De verhuurder kan dus niet te pas en te onpas met geïnteresseerden voor de deur staan en moet over (tijdstippen voor) het tonen van de woning eerst een afspraak maken met de huurder.

Spreek dus uw verhuurder aan en maak samen een redelijke afspraak.
Als je een huurhuis hebt dat wordt verkocht, heb je recht op een redelijke opzegtermijn. De verhuurder moet je ook informeren over de verkoop en de bezichtigingen. Als je niet akkoord gaat met de bezichtigingen, heb je het recht om de verhuurder te verzoeken de bezichtigingen te beperken.
10 maanden geleden