Mag je als medehuurder ook bij jou ouders wonen?

Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik zijn binnenkort 5 jaar samen. Nu woon ik in Limburg en hij in Utrecht. Nu wil ik voor hem graag naar Utrecht verhuizen. Ik heb een beroepsurgentie omdat ik in de zorg werk. Nu kwam ik erachter dat als mijn vriend mijn medehuurder wordt ik meer kans heb op een huis. Mijn vriend is 23 en wil nog niet meteen samenwonen. Wel over 1 of 2 jaar. Kan hij bij mij als medehuurder ingeschrevene staan en ook nog bij z'n ouders blijven wonen (niet ingeschreven uiteraard want dat staat die bij mij) hij zal wel ongeveer 3 dagen per week in ons appartement zijn. Hopelijk hebben jullie een antwoordt.

1.7K

Antwoorden (2)

Als hij alleen in het weekend bij jou is lijkt inschrijving in Utrecht niet het meest logische:" , je woont waar je de meeste tijd doorbrengt, of je sociale leven is, of je familie is, waar je werkt of studeert. De vraag is wel in hoeverre een gemeente een adresonderzoek uit eigen beweging zal opstarten."
Het medehuurder worden is een zaak tussen jullie en de verhuurder.
U kunt medehuurderschap aanvragen. Voorwaarde is dat u minimaal 2 jaar samenwoont met degene voor wie u zorgt. En dat u al lange tijd samen een huishouding heeft, dus bijvoorbeeld samen eet. Vraag bij de verhuurder van de woning of u medehuurder kunt worden. Doe dat voordat u gaat inwonen. Als medehuurder heeft u dezelfde rechten en plichten als de huurder. U kunt dan ook de huur voortzetten als de oorspronkelijke huurder de woning verlaat of overlijdt.
Correctie : in Utrecht moet zijn bij jou en zal dus al in Utrecht staan ingeschreven alleen op ander adres
een jaar geleden
Chantallieten
een jaar geleden
Ja, deze informatie had ik gevonden. Hij woont nu al in Utrecht bij zijn ouders en ik verhuis dan ook naar Utrecht. Hij laat zich inschrijven bij mij maar woont dan 50/50. Dus de helft bij mij de helft bij zijn ouders. Echter draag ik financieel de huur en alle bijkomende kosten
Chantallieten
een jaar geleden
Het aantal personen van een huishouden wordt bepaald door het aantal volwassenen en eventueel thuiswonende kinderen. De volwassen leden moeten een duurzaam gemeenschappelijke huishouding (gaan) voeren. Uw partner/degene met wie u een duurzaam gemeenschappelijke huishouding voert of gaat voeren is altijd uw medeaanvrager in de inschrijving. Dit staat er op:
https://www.woningnetregioutrecht.nl/Help%20en%20uitleg/Persoonlijk%20profiel/Huishoudsamenstelling
erotisi
een jaar geleden
Waardoor denk je met een medehuurder meer kans op een woning te hebben.?
Chantallieten
een jaar geleden
Helaas is dat nu wel het geval omdat er meerdere appartementen zijn waar de eis 2 personen of meer is. Ik heb er nu èen toegewezen gekregen omdat we met z'n tweeën zijn
Officieel mag dit niet, omdat je vriend ingeschreven moet staan op het adres waar hij het meeste verblijft. In de praktijk is de controle hierop lastig, zeker in het soort grijze situaties als deze (je zegt zelf: 3 dagen/weeg bij mij; bij 4 dagen/week zou hij juist wel bij jou ingeschreven moeten staan). .
een jaar geleden
Chantallieten
een jaar geleden
Ja dit is vooral een indicatie, misschien is hij uiteindelijk wel meer bij mij.
Zijn ouders zijn helaas heel lastig en vinden hem hier vooral te jong voor. Ook heeft hij doordat hij studeert nog geen inkomen. Maar doordat hij meetekent heb ik meteen een huis. Wel staat op de site van de woningbouw dat als je een duurzame relatie hebt op het moment of in de toekomst wil gaan vormen.