Kan ik een onderhuurder zonder contract toch aansprakelijk stellen voor 2 maanden opzegtermijn?

Een onderhuurder vertrekt van de ene op de andere dag uit de woning. Er was geen contract, maar wel de mondelinge afspraak van 2 maanden opzegtermijn. Haar maandelijkse betaling geschiedde via de bank.
Heb ik recht op haar 2 maanden opzegtermijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Alles kan, maar er zit een verschil tussen aansprakelijk stellen en aansprakelijk zijn.

Onderhuur is een schemergebied waar soms zaken wat onduidelijk zijn.

Om je casus echt heel goed e kunnen beantwoorden is meer informatie nodig, maar... met deze gegevens kan ik je wellicht wel een antword geven waar je iets mee kan.

Een huurcontract voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld een jaar) kan niet zomaar tussentijds worden opgezegd. Een huurcontract voor onbepaalde tijd wel. Omdat er geen huurcontract is en deze informatie niet uit de casus te halen is ga ik ervan uit dat er een rechtsvermoeden van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand is gekomen (minimaal 3 betalingen van de huur per bank). Er is immers geen huurcontract op papier wat een huurcontract voor bepaalde tijd bewijzen kan.

De opzegging van een huurcontract dient volgens artikel 7:271.3 te geschieden bij exploot of aangetekende brief.

Omdat ik uit je casus opmaak dat dat niet gebeurd is, is er (formeel) ondanks het vertrek van de huurder nog steeds sprake van een doorlopende huurovereenkomst. Vertrekken uit de woning is niet hetzelfde als opzeggen.

In hetzelfde artikel onder lid 5 lezen we dat opzegging door huurder minimaal 1 en maximaal 3 maanden dient te geschieden, omdat er twee maanden is afgesproken zou je daar recht op hebben, mits je kunt bewijzen dat deze afspraak is gemaakt.

Aangezien de huurder vertrokken is en jij geen huurcontract hebt, is bewijslast voor 2 maanden huur ivm opzegtermijn wellicht niet te halen, maar op een maand heb je zowieso recht.

Concreet: er is formeel (nog) geen opzegging dus je kunt eisen can huurder dat deze de huur blijft betalen totdat deze schriftelijk is opgezegd en de opzegtermijn is betaald. Ook moet je ervoor zorgen dat je sleutels e.d. terug krijgt. Tot die tijd zou ik de waarborgsom in depot houden.

Tot zover klinkt het op zich wel goed he? Maar ik had iets gezegd over een schemergebied. Als je van de verhuurder geen toestemming hebt gekregen om onder te verhuren dan is er sprake van een schending van artikel &A:1595 en is de onderhuurovereenkomst nietig, ofwel, niet bestaand. Dan heb je dus geen spreekwoordelijk been om op te staan.

Mocht je meer info hebben dan kan ik nog meer toegespitst antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Baart, Ik zou contact met haar zoeken en de stelling innemen dat er schriftelijk opgezegd moet worden (bij wet geregeld). Geef hierbij aan dat zolang geen opzegging is ontvangen de huur gewoon doorloopt en je daar werk van gaat maken om die huur te vorderen van haar. Maak hierbij een mooie berekening met ingebrekestelling, (zodat de wettelijke rente in gaat) voor de nog niet betaalde huur. Geef aan dat je inziet dat het meningsverschil ertoe heeft geleid dat er wellicht een duurzaam verschil van mening is en dat de verhoudingen daardoor duurzaam ontwricht zijn en je de zaak snel en pijnloos wilt oplossen en doe daarin een schappelijk voorstel (de huur die je nog tegoed hebt en de maand opzegtermijn). Dat is waarschijnlijk het maximale wat je van de rechter zult krijgen, verhoogd met wettelijke rente en eventueel wat kleine vergoedingen zoals griffierecht etc.. Als je eerst de stelling in neemt dat de huur doorloopt en dat die twee maanden opzegtermijn volledig in acht moeten worden genomen dan kan dit voorstel ertoe leiden dat je de zaak snel kunt afronden. Dat is belangrijk, want nu kun je formeel geen nieuwe onderhuurder contracteren. Als zij een beroep doet op haar kamer(s) dan kun je die niet bieden als je een nieuwe huurder hebt gevonden. Ik denk als je het zo doet dat je een goede kans maakt dat je je maand huur krijgt en dat je de zaak snel kunt afronden en een nieuwe huurder kunt contracteren. Mocht je meer willen weten dan reageer maar of tuur een PB, ik help je wel op weg.

Andere antwoorden (3)

Twee maanden is wel een lange opzegtermijn. Een mondelinge overeenkomst is leuk, maar het is jouw woord tegen dat van de huurder. Ontkent ze, dan heb je een probleem.

Goede les voor de volgende keer: contract afsluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen contract hebt en als de huur maandelijks wordt betaald, dan is de opzegtermijn 1 maand.
Als het een zakelijke huurder is, ligt het wat anders...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
twee maanden opzegtermijn is (in dit geval) niet perse nietig volgens artikel 7:271.5.a de huurder mag tussen 1 en 3 maanden opzeggen, mits dat is overeengekomen. Aangezien hier twee maanden opzegtermijn is overeengekomen mag dat, tenzij deze opzegtermijn ook voor verhuurder geldt, wat weer nergens uit blijkt. In dat geval is deze wel nietig, omdat deze, in alle gevallen, tenminste 3 maanden dient te zijn (+1 maand voor elk jaar dat er gehuurd is met een max van 6 maanden).
Nee had je het maar op papier moeten zetten!