Mag verhuurder alcohol verbieden?

Ik huur een kamer in een studentenhuis samen met 4 anderen. De gezamenlijke ruimtes (Badkamer, keuken, etc,) zijn dan ook alleen van ons 5en.

Onze huisbaas heeft ons echter een verbod opgelegd van meer dan 5 kratten bier. Hiervoor komen zij sporadisch controleren, ook als wij niet aanwezig zijn en dus zonder dat wij het weten.
Nu is het zo dat ze ook waarschuwingen geven en dat bij de derde waarschuwing ze een advocaat in handen nemen om je de woning uit te krijgen (ons alle 5 dus.)

Nu vraag ik mij af of dit überhaupt rechtsgeldig is om alcohol in een huis te verbieden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Zoals ik het lees verbiedt de huisbaas niet de alcohol op zich maar meer dan 5 kratten alcohol. Daar zou ik me niet druk om maken. Dat is een behoorlijke hoeveelheid en bovendien kun je die eventueel tussendoor nog aanvullen als er één of meerdere kratten leeg zijn. Ik zou het vervelender vinden dat hij zonder dat jullie het weten het huis komt binnenvallen. Ik vraag me af of dat wel mag, ook al is het zijn huis.
Thecis
2 jaar geleden
@pieterke
Nee, een verhuurder mag niet naar binnen komen in hetgeen hij verhuurt zonder uitdrukkelijke toestemming van de huurder. Bij studentenhuizen worden er (helaas) wel meer regels gebroken...
Pieterke
2 jaar geleden
@Thecis: Dank voor uw reactie.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag hij niet verbieden. Ook mag hij niet zomaar ongevraagd jullie huis binnenvallen 'om te controleren'. Dat is huisvredebreuk.
Dat zal hem er echter niet van weerhouden om een advocaat in de arm te nemen "om jullie het het huis uit te krijgen."

Die advocaat zal je (op dit punt) weinig kunnen maken maar het geeft wel een hoop gedoe. Het is maar net wat je er voor over hebt.
Met "5 kratten" wil de huisbaas meestal zeggen: "Maak het niet te gek." (Waarschijnlijk gebaseerd op ervaringen uit het verleden.)

Bekijk het eens van zijn kant...: hij moet dealen met boze buren die klagen over geluidsoverlast en dingen die stuk gemaakt worden door dronken studenten. (Iets wat jullie vast niet zouden doen ;-p)

Dus onder de streep: nee dat mag hij niet eisen ! Maar hij kan het jullie wel lastig maken met een hoop gedoe.