Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een huurder verplicht om houtwerk te schilderen bij vochtproblemen?

In mijn huurwoning veel last van vocht. We hebben enkelglas. Het schilderwerk op het hout onder het raam komt los. Komt dit voor mijn kosten of voor de verhuurder? Er is niet tegen het vocht op te poetsen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand.
Er kan van deze regel worden afgeweken, maar dan zal dat expliciet in het huurcontract vermeld moeten zijn. In de regel is dan de huur daar op aangepast.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 13 december 2021 22:22: tekst
2 jaar geleden
Het buitenschilderwerk is voor rekening van de eigenaar/verhuurder.
Het binnen-schilderwerk voor de huurder.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Het is een combinatie van factoren.
Het binnen schilderwerk is in principe voor de huurder, het buiten schilderwerk voor de verhuurder.

Maar in jouw geval schrijf jij: "Er is niet tegen het vocht op te poetsen."
Dat is een onderhoudsprobleem. En dat moet mogelijk eerst opgelost worden. En daar is de verhuurder dan weer verantwoordelijk voor.
Het is dan wel weer jouw verantwoordelijkheid om de verhuurder tijdig op de hoogte te stellen van onderhoudsproblemen, zodat de kosten niet onnodig hoog worden.

Zoals je ziet zijn er meerdere factoren. Grofweg kun je stellen dat de verhuurder verantwoordelijk is voor buiten en dat jij ongeveer elke 5 jaar binnen voor een likje verf mag zorgen. Is dat door vocht o.i.d. vaker nodig dan is de verhuurder weer eerst aan zet.
(Lees meer...)
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou idd gene discussie met je verhuurder aangaan over wel/niet schilderen, maar melden dat de staat van de kozijnen erg slecht is, door vochtproblemen. En dat zonder aanpak vochtproblemen die kozijnen wellicht binnenkort vervangen moeten worden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding