Mag de woningbouwvereniging de gegevens van de VvE verbergen?

Woon in een 7 hoog flat, mix van koop en huurwoningen.
Problemen met de buren naast me (koopwoning), ben zelf een huurder (woningbouwvereniging).
Klachten meerdere malen gemeld bij de woningbouwvereniging en deze hebben het gemeld bij de VvE, maar de VvE en de woningbouwvereniging doen naar mijn mening niet veel.
Ze kunnen niet veel doen wordt er gezegd, omdat het een koophuis is.
Ik vraag naar de huisregels van de VvE en welke VvE beheer over deze flat gaat.
Woningbouwvereniging wilt de gegevens van de VvE niet aan mij geven omdat ik een huurder ben, mag toch weten welke VvE?

2 jaar geleden
1.5K
ronron1212
2 jaar geleden
De woningbouw is meestal ook de vve beheerder
Sven1963
2 jaar geleden
Het gaat hier om een externe VvE, aangezien het grootste deel verkocht is.
ronron1212
2 jaar geleden
@Sven1963 dat zegt niets veel woningbouw verenigingen hebben dit soort constructies.
ronron1212
2 jaar geleden
De VVE dat zijn trouwens de eigenaren en de beheerder die dus betaald wordt door de eigenaren zal echt wel de woningbouw zijn,
SentWierda
2 jaar geleden
@Sven1963. De toelichting is onduidelijk.
Woont elke koopwoningeigenaar in het flatcomplex?
Of is is er een externe eigenaar (makelaar/belegger/huisjesmelker) die vele woningen verhuurt?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Een VvE zal ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel? dan kun je daar de gegevens opvragen. En: een WBV kan inderdaad niet zo heel veel doen aan problemen met je buren - zelfs niet als jullie beiden huurder zijn. Afhankelijk van het soort klachten wat je hebt, het soort problemen, zou je buurtbemiddeling / burenbemiddeling in kunnen schakelen.
Sven1963
2 jaar geleden
@SentWierda
Elke koopwoningeigenaar woont in het flatcomplex.
80% koop en 20% huur via woningbouw, die verkoopt iedere appartement als er iets vrij komt.
Sven1963
2 jaar geleden
@HannekeJanssen
Krijg niet eens een naam van de VvE, dus opzoeken wordt ook moeilijk.
Snap niet waarom de woningbouwvereniging ze moeilijk doet om de naam door te geven.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda wie de eigenaar ook is dat maakt niet uit iedere eigenaar zit met elk pand dat hij bezit in de VVE de woningbouw de huisjesmelker en de gewone eigenaar. Samen zijn ze verplicht de vastgesteld bijdrage aan de VVE te betalen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Sven1953 de huisregels zijn voor elke bewoner in de flat het zelfde
ronron1212
2 jaar geleden
Bij de oprichting van de VVE is er een notariële acte opgesteld met onder andere de huisregels en de manier van verdelen van de kosten per flatwoning. Met de verdeling is vastgelegd hoeveel van de kosten er flat moeten worden betaald aan de VVE. Jaarlijks stelt de algemene vergadering deze bijdrage vast. Deze kosten zijn onderandere onderhoud liften, Buitenschilderwerk, schoonmaakkosten, elektra en watergebruik voor de algemene ruimtes, onderhoud dak enz.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Een eigenaar kan wel wonen in het complex (de woningkoper) of niet wonen in het complex (= makelaar of familielid - vaak ouders- of huisjesmelker).
Dat laatste (niet wonen in het complex) maakt de situatie in het complex ingewikkeld: de externe eigenaar weet niet wat dagelijks in zijn woning gebeurt.
In feite zijn er dan drie groepen bewoners van het complex:
1. de huurders van de woningbouwvereniging
2. de echte kopers
3. degenen die een koopwoning huren (vaak studenten die een gedeelte van zo'n koopwoning huren)..
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat is allemaal bekend maar dat verandert niets aan de situatie de VVE kan een eigenaar inlichten en hem verplichten actie te ondernemen indien nodig. Hij is en blijft een eigenaar.
SentWierda
2 jaar geleden
@Sven1963. Vraag aan een de vele kopers om de gegevens van de VvE. Een simpele vraag met een simpel antwoord.
Er is geen reden te bedenken waarom een koper die gegevens niet zou willen geven. Dus: spreek een koper aan die aardig lijkt te zijn.
Misschien krijg je zelfs wel inzage in de VvE-huisregels.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de huisregels zijn het zelfde voor de huurder die heeft hij gekregen toen hij ging huren.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. De huurders wonen er al lange tijd en hebben destijds huisregels gekregen van de woningbouwvereniging.
De kopers wonen er nog niet zo lang en hebben de huisregels gekregen die door de VvE (= de gezamenlijke kopers) zijn vastgesteld.
Sven1963
2 jaar geleden
@SentWierda
U schrijft dat er geen reden te bedenken is waarom een koper de gegevens niet zou willen geven.
Maar dat is juist het probleem, waarom geeft de WBV deze gegevens niet gewoon, heb mijn klachten van overlast neergelegd bij de WBV, hebben ze wat te vrezen? @ronron1212
Toen ik hier kwam wonen, was er nog geen VVE.
ronron1212
2 jaar geleden
@Sven1963 en SentWierda de huisregels zijn en blijven het zelfde
SentWierda
2 jaar geleden
@sven1963. De woningbouwvereniging heeft geen directe relatie met de VvE. Het is zelfs mogelijk dat ze niet 'on speaking terms' zijn.
@ronron1212. De woningbouwvereniging heeft bij de oplevering huisregels vastgesteld voor de huurders - en mogelijk later gewijzigd.
De VvE heeft jaren later huisregels vastgesteld, toegespitst op de kopers.
Hoe groot is de kans dat deze regels nu identiek zijn? Vrijwel nihil.
ronron1212
2 jaar geleden
@SdntWierda een VVE is verantwoordelijk voor het hele gebouw dus woningbouw zit dus ook in de VVE. In de ledenvergadering zullen ze samen met de kopers de budgetten moeten vaststellen. Ik weet niet of je weet hoe een vve werkt maar zoek het een op. De combinatie woningbouw in een VVE komt veel voor en meestal is de woning bouw dan de beheerder. De beheerde doet alle administratie en aansturing van de vve in opdracht van de eigenaren.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda als de huisregels zijn aangepast in de VVE dan gelden die voor alle bewoners. De woningen vallen allemaal in de VVE woningbouw is mede verantwoordelijk voor de bijdrage aan de VVE. Het gehele gebouw is VVE. Het kan niet anders hoe wil je anders onderhoud aan het pand laten doen.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Je schrijft: -Ik weet niet of je weet hoe een vve werkt.-
Nou, ik ben al jaren lid van een VvE.
erotisi
2 jaar geleden
Sven, weet je misschien of de wbv zelf eigenaar is van jouw woning? Mogelijk dat zij zelf de woning huren van een eigenaar.
Omdat je huurt van de wbv zijn zij in principe degene die zich moeten houden aan de verplichtingen van een goed verhuurder. Dat houdt in dat zíj verantwoordelijk zijn voor een ongestoord woongenot. Als hij dat niet kan omdat jouw buren geen huurders zijn dan is het aan jouzelf om met de buren hierover in gesprek te gaan. Als de wbv ook eigenaar is kunnen zij jouw buren hierop via de vve op aanspreken en hebben toch de verantwoordelijkheid. Maar dat wilt niet zeggen dat jij als huurder recht heb op de gegevens van de VVE, maar mogelijk kun je hiernaar zelf bij je buren informeren.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda als je lid bent van een VVE dan moet je weten dat er een begroting en een jaarrekening elk jaar wordt opgemaakt voor alle eigenaren van een pand die deel uitmaken van de VVE. De VVe is in zijn geheel verantwoordelijk voor het onderhoud aan de gezamenlijke delen van het pand. Kijk maar eens in die stukken. In dit geval is er dus ook een woningbouwvereniging bij betrokken dit komt overigens veel voor.

Antwoorden (1)

M.b.t. de vraag: daar gaat de woningbouwvereniging niet over. De woningbouwvereniging communiceert niet met de huurders over de VvE.
Als je meer wilt weten over de VvE dan kun je als huurder zelf contact opnemen met een of meer kopers. Zij zullen naar alle waarschijnlijkheid de gevraagde informatie over de VvE verstrekken. Althans dat is mijn ervaring: ik woon in een complex met kopers en huurders.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
De VVE heeft geen huurders de Vereniging van Eigenaren is de VVE @SentWierda
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda https://www.nederlandvve.nl/doc-en-handleidingen/boek-5-bw/
Sven1963
2 jaar geleden
Allen bedankt voor jullie antwoorden, maar helaas weigert de WBV nog steeds de gegevens te verstrekken van de VvE, waarom dat is is een raadsel en dat blijft ook zo.
SentWierda
2 jaar geleden
@Sven1963. Waarom vraag je niet aan een of meer bewoners van een koophuis naar de VvE-gegevens en de huisregels van de VvE? Je krijgt volgens mij meteen wat je wilt hebben.