Hoeveel vierkante meter heb je nodig om als alleenstaande behoorlijk te kunnen wonen?

2 jaar geleden
17.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Dat verschilt per persoon, hoeveel spullen je hebt enzo
Inekez1
2 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de vierkante meters. Ook de hoogte, schuin dak en indeling (muren, ramen, deuren) maken veel verschil in hoeveel praktische kasten je kwijt kunt en hoe efficient je je meubels kunt plaatsen.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Dat hangt helemaal van je eigen verwachtingen af.
Ik lees hier in een antwoord dat in Nederland 80 m2 "ideaal" zou zijn voor een alleenstaande. Dan woon ik al dertig jaar veel te klein in een huis (twee verdiepingen) van in totaal 52 m2. In deze huizen wonen ook gezinnen van vier personen en dat is geen sociale woningbouw, maar eigen woning.
Overigens, in grote steden zijn woningen van meer dan 80 m2 meter schaars. Zelfs woningen voor gezinnen, zijn vaak minder dan 75 m2 groot. Dus als alleenstaande zal je dan ook je verwachtingen daaraan aan moeten passen.
Pieterke
2 jaar geleden
Mijn huis is 82m2 en dat is heel behoorlijk voor een alleenstaande. In mijn flatgebouw woont zelfs een gezin met 2 kinderen in een woning die nog iets kleiner is.
Amadea
2 jaar geleden
Bijkijk eens wat video's van de Tiny House beweging en je zult ontdekken dat het zelfs mogelijk is om perfect te wonen op 12 vierkante meter.
ronron1212
2 jaar geleden
@Amadea is maar net wat jij prettig vindt denk niet dat jij zo woont.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Ik vermoed dat Amadea bedoelt dat je als student wel enkele jaren kunt bivakkeren op 12 vierkante meter - op een kamer, met elders in het pand gemeenschappelijke voorzieningen. Maar of je dan 'perfect woont', dat roept vele vraagtekens op.
Noodgedwongen kan (tijdelijk) veel - tienduizenden studenten maken dit elk jaar mee als ze op zoek gaan naar een kamer - en terechtkomen op luttele vierkante meters.
Maar een antwoord op de vraag van Autumn954 is het niet.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda Tiny House is iets anders dan een kamer huren.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dat weet ik. Maar het gaat over wonen op 12 vierkante meter. In dit geval zelfstandig wonen op 12 vierkante meter in een tiny house.
Studenten wonen ook vaak op 12 vierkante meter - soms meer, soms minder. Dat valt niet mee. Dan kun je niet 'behoorlijk' wonen.

Antwoorden (3)

Om behoorlijk zelfstandig te kunnen wonen als alleenstaande: in de beginfase, als jongere/student, 35 tot 40 vierkante meter.
Als oudere alleenstaande: 48 vierkante meter omdat je veel meer spullen hebt.
Waarbij het in beide gevallen prettig is als je over een kleine berging (8 vierkante meter) kunt beschikken voor fiets, scooter en zomer/winterwisselspullen.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat is erg klein
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Erg klein? Nee, normaal. Ik woon in een complex met zowel 1-persoonswoningen (= complete seniorenwoningen, met alle voorzieningen) van 40 vierkante meter; en met normale woningen met drie slaapkamers, totaal 80 vierkante meter. In deze normale woningen wonen veel gezinnen met 1 of 2 kinderen. In een aantal gevallen wonen er drie of vier studenten; dus tijdelijk en dan is het in feite kamerbewoning; dus met gezamenlijke keuken, toilet en douche.
ronron1212
2 jaar geleden
Mijn keuken is groter.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Dit zijn zeer reële maten. Zeker in de grote steden zijn woningen van minder dan 50 m2 normaal, zeker voor alleenstaanden. Gezinnen met 2 kinderen hebben vaak ook niet meer dan 75 m2 tot hun beschikking. Dit geldt ook voor koopwoningen.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Ik ken geen enkel gezin met 2 kinderen die minder dan 75 m2 hebben. Jouw opmerking klopt dus niet.
Gekke opmerking is dat van me he? Maar het feit dat het bij mij anders is, wil niet zeggen dat het bij jou niet zo kan zijn. Maar toch zeg je inhoudelijk exact hetzelfde. Nederland bestaat uit meer dan de grote steden. Ik snap dat de stedelingen daar moeite mee hebben, maar een relatief klein gedeelte van Nederland valt onder stedelijk gebied. @ronron1212
Fikse keuken! Is ietwat groter dan gemiddeld gok ik zo.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Ik denk dat AnnBoo8146 een juist beeld schetst van de realiteit.
Het aantal woningen en het aantal inwoners in stedelijk gebieden 'een relatief klein gedeelte'? Nou.... Laten we zeggen: circa 50%. Lijkt me een verantwoorde schatting.
(Ik val niet onder te brengen in een hokje 'stad' of 'platteland'.)
Dat de keuken van ronron1212 erg groot is uitgevallen - dat kan. Het zal gaan om een woonkeuken.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Ik denk dat het Centraal Bureau voor de Statistiek, het CBS, daar een reelere schatting in maakt. Zie ook de link van SimonV: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/22/woonoppervlakte-in-nederland Let er op dat hier dus ook een onderscheid is gemaakt in eengezinswoningen. Maar als je het beter weet dan het CBS, prima. De cijfers van het CBS zijn wel uit 2018 en wellicht dat er de laatste 3 jaar enorm veel veranderd is. Maar schattingen hoef je niet te maken over hoeveel mensen er wonen in stedelijk gebied. Maar het laat wel zien dat het inschattingsvermogen wellicht te wensen over laat. Afhankelijk van de bron woont 74% van de NL-ers in stedelijk gebied (rapport PBL, De stad verbeeld). Als ik die combineer met de cijfers van het CBS, dan zijn de beelden die jij en AnnBoo schetsen niet representatief. Wellicht wel voor wat er vandaag de dag te krijgen is, maar niet voor wat er allemaal aanwezig is (bezet of onbezet).
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. 'Een relatief klein gedeelte van Nederland' trok ik in twijfel: volgens mij is het niet 'een relatief klein gedeelte' maar veel meer: circa 50%. Fijn, dat het inmiddels is opgeschroefd naar 74%.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda nee het is geen woonkeuken. Hele huis is meer dan 200m2
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik woon in een kleine stad maar in de wijk waar ik woon is geen een huis kleiner en in de omgeving van mijn wijk ook niet.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Hartelijk dank voor deze bevestiging. Als je goed kijkt, had ik het in eerste instantie over de hoeveelheid stedelijk gebied.
Daarna gaf ik aan dat 74% van de mensen in stedelijk gebied woont. Dat zijn 2 verschillende zaken. Daarom is het zo goed (en dit geldt zeker voor statistieken) om goed te lezen waar het over gaat. Ik laat je zelf opzoeken of de hoeveelheid inderdaad een relatief klein gebied is.
Het verschil tussen 50% en 74% (hoezo inmiddels opgeschroefd is??) vind ik dermate significant dat je gewoon kan stellen dat de inschatting er ver naast zat maar dat is mijn persoonlijke mening.
Kortom, goed lezen waar het over gaat zodat je goed inhoudelijk kan praten.
tinus1969
2 jaar geleden
Woningen van 200 m2 zijn voor Nederlandse begrippen bovengemiddeld groot. Ik ken ze buiten villawijken niet.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus 1969 villa's zijn nog veel groter. Ik heb mijn hele leven in vele huizen gewoont nooit kleiner dan 200 m2 wel groter en ik ben al meer dan 20 keer verhuisd door Nederland heen van Amsterdam tot bijv Den Bosch en Heerlen.
Thecis
2 jaar geleden
Huizen met meer dan 200 m2 zijn zeker goed te vinden. Maar het wordt inderdaad wel gezien als bovengemiddeld. Als ik nu kijk op funda vind ik ruim 2500 woongelegenheden boven de 250 m2 (de stap daaronder was 150 m2).
@ronron1212, fijn dat het kan.
tinus1969
2 jaar geleden
200 m2 in Amsterdam? Waar? De Goudkust? Gouden bocht?
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Ikzelf heb gekeken in heel NL. En ronron1212 zei niet dat hij daar onlangs woonde. Daarbij weten we hier niet wat iemand te besteden heeft dus het kan goed mogelijk zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
@SW Waaruit blijken deze getallen?
SimonV
2 jaar geleden
@SentWierda: wat zijn voor jou ‘behoorlijk grote’ vertrekken? Een woonkamer van 20 m2, een slaapkamer en logeerkamer van 15 m2 en badkamer en keuken van 10 m2 vind ik een behoorlijk grote woonruimte voor een alleenstaande. Dan kom ik al op 70 m2 + nog de rest van de woning (gang, wc, trap etc.).
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. De cijfers die ik heb gegeven zijn gebaseerd op de landelijke realiteit: zie de eerste reactie na mijn antwoord.
De cijfers in het antwoord van Simon V zijn gebaseerd op CBS-cijfers die gaan over alle woningen waar een alleenstaande woont, inclusief villa's en kastelen. Daar gaat de vraag van Autumn954 niet over. Autumn954 vraagt naar de oppervlakte om minimaal 'behoorlijk' te wonen. Een alleenstaande die een villa of kasteel bewoont, valt niet onder de noemer: minimaal 'behoorlijk' wonen. Daardoor valt het CBS-cijfer veel te hoog uit: 88 vierkante meter i.p.v. 40 vierkante meter.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus 1969 op funda staan er met 150 en meer 450 te koop en 200 en meer 100.
LeonardN
2 jaar geleden
"De cijfers die ik heb gegeven zijn gebaseerd op de landelijke realiteit:" Dat zegt me niets. Heb je zelf een steekproef gehouden? Wat geschat? Of baseer je je op een onderzoek?
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Heb je enige concrete onderbouwing dat de cijfers van het CBS zodanig verstoord worden dat het niet overeenkomt met de realiteit? Het is namelijk een behoorlijke uitspraak die je doet die minstens onderbouwd dient te worden met zeer concrete data.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. De reactie lijkt me inmiddels achterhaald. Want het antwoord van SimonV dat betrekking had op de cijfers van het CBS (cijfers die ik m.bt. de vraag van Autumn954 als 'onzin' wil bestempelen) is inmiddels verwijderd.
Mijn verwijzing naar villa's en kastelen die door een alleenstaande worden bewoond, is gebaseerd op feiten in mijn naaste omgeving.
Ik heb ooit een kleine kamer mogen huren in een villa, bewoond door een oude dame. En op fietsafstand van waar ik woon staat een zeer oud kasteel dat werd bewoond door alleen een hoogbejaarde adellijke dame. Zij is overleden, waardoor er niemand woonde. Inmiddels wonen haar zoon en zijn gezin in het koetshuis.
LeonardN
2 jaar geleden
@Thecis De cijfers van het CBS zijn prima, maar niet zomaar voor dit antwoord. Een gemiddeld woonoppervlak is niet per se gelijk aan een woonoppervlak om "behoorlijk te kunnen wonen".
Het zou kunnen dat de twee cijfers overeenkomen of correleren, maar dat zal dan juist aangetoond moeten worden door degene die met die cijfers komt. Het antwoord van SimonV is nu terecht weg (ik neem aan omdat SimonV ondertussen begrepen heeft dat dat gemiddelde niet veel (of zomaar) wat zegt over het hier gevraagde getal).
Die cijfers van het CBS horen bij deze vraag:
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/697772/gemiddelde-woonruimte-alleenstaande-nederland/ Als je snapt dat dat twee verschillende vragen zijn zul je ook kunnen snappen dat er twee verschillende antwoorden zijn. (wellicht ontoevallig hetzelfde getal. maar dat zal dan ergens uitgelegd moeten worden, bijvoorbeeld dat iedereen ongeveer in een huis gaat wonen waarvan deze vindt dat deze er behoorlijk in kan wonen).
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Het verwijderen van een antwoord wio niet zeggen dat je daarmee in het gelijk gesteld wordt. @LeonardN
In dit geval vond ik het een goed antwoord van SimonV (ondanks ik heel goed het verschil snap wat je aangeeft) omdat de vraagsteller niet gedefinieerd heeft wat hij als "behoorlijk" ervaarde en waar hij zocht. Een gemiddelde wordt vaak gezien als een standaard omdat iedereen zichzelf (bewust of onbewust) vergelijkt met een gemiddelde. Dus bij gebrek aan een beter antwoord (toen, nu heeft Simonsdochter een beter antwoord) vond ik dat een zeer goede insteek. Ik vermoed ook dat daarom het antwoord verwijderd is.
Het aantal vierkante meter, dat voor een alleenstaande genoeg is om behoorlijk te wonen, hangt van een aantal factoren af. Deze zijn niet uit statistieken van het CBS of van andere onderzoeksbureaus te halen. Ik ga er overigens vanuit dat je het hebt over een kopen en niet over huren.
1. Waar zoek je de woonruimte.
In grote steden zijn veel kleinere woningen. Zo was in 2018 de gemiddelde woonoppervlakte per persoon in Amsterdam minder dan 50 m2 en in Den Haag iets minder dan 55 m2. In de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Limburg zijn grote gebieden waar de gemiddelde woonoppervlakte per persoon ver boven de 80 m2 ligt. Maar dit zijn gemiddelden, dus er zijn kleinere woningen en grotere woningen. Het zegt ook niets over het aantal bewoners van de woningen.
2. Wat kan je betalen
En dan bedoel ik niet alleen de koopprijs met de hypotheek. Dat kan je door een hypotheekverstrekker uit laten rekenen. Maar er zijn maandelijkse en jaarlijkse kosten, die voor een alleenstaande aanzienlijk hoger zijn, dan voor volwassenen, die samen een huishouden voeren (getrouwd, samenwonen, e.d.). Onlangs verscheen in het AD een artikel over de kosten van een alleenstaande. Deze liggen veel hoger dan de kosten van iemand die met iemand anders een huishouden voert.
3. Wat wil je allemaal in je woning kunnen doen
Natuurlijk wil je wonen (woonkamer), slapen (slaapkamer), koken (keuken) en naar toilet en je wassen (toilet / badkamer). Maar heb je een hobby, waar je graag wat ruimte voor wilt hebben, of werk je vaak vanuit huis, dan komen er meer voorwaarden, die je aan je woning gaat stellen. Dat kan invloed hebben op het aantal vierkante meter, dat je denkt nodig te hebben, maar misschien zit het eerder in het aantal beschikbare ruimtes of hoe je de bestaande ruimtes kunt indelen.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Dus in feite zeg je dat je geen antwoord op de vraag kan geven omdat je niet alle info hebt?
LeonardN
2 jaar geleden
Punt 1 is irrelevant.
Als je in Friesland woont in een woning waar je exact "behoorlijk kan wonen", zal dat niet veranderen als je naar een grote stad verhuist.
Je zal dan meer moeten gaan betalen om dezelfde woonruimte te moeten kopen of huren.
Als dat niet kan, zal je een compromis moeten sluiten. Wonen waar je wil, maar met minder ruimte dan je behoorlijk vindt.
Punt 2 net zo. Dat is veel meer van belang voor de vraag WAAR kan ik allemaal wonen? Punt 3 is relevant, of nog beter de vraag wat is "behoorlijk kunnen wonen" volgens de vrager?
Punt en 1 en 2 kunnen dan factoren zijn waaruit blijkt DAT deze niet in Amsterdam kan kopen of in Groningen kan huren, maar dat staat dus geheel los van de vraag. Zeg dat de vrager "behoorlijk kan wonen" op 60m² (10 m² dan een gem. omdat deze een specifieke hobby heeft), dan zijn punt 1 en 2 niet meer relevant om te beantwoorden, althans NIET voor de vraag. Min dus. Je hangt ook nergens een waarde aan. Zoals minstens 35m² maar +10m² als hobby.
Hoeveel vierkante meter je nodig hebt om als alleenstaande behoorlijk te kunnen wonen, is de vraag.

Een dame heeft dit ‘onderzocht’ en de afzonderlijke ruimtes in de woning besproken.
Een mens heeft een hal nodig rond de 1,5 vierkante meter.
Sanitaire ruimte van 6 m2.
De woonkamer moet minimaal 26 m2 zijn. Hier leef je als mens toch het meeste.
Een keuken mag zeker 11 tot 12 m2 zijn.
De slaapkamer 12 m2.
Een berging voor bijvoorbeeld de wasmachine, voorraad 6 m2.

Rond deze getallen af en je komt uit op ongeveer 65 m2 voor een eenpersoons huishouden.

Natuurlijk zijn er mensen die het met minder moeten doen, denk aan de student.
Maar als je jong bent, bent je flexibel.
Deze groep deelt vaak ook ruimtes die nodig zijn om te kunnen wonen.
Gelukkig hebben de meeste mensen meer meters om te leven. Want 65 m2 wordt lastig met bezoek, bepaalde hobby’s etc.