Wanneer geef ik mijn adreswijziging door (zie toelichting aub)?

Mijn verloofde en ik hebben een vrije sector woning gevonden. We gaan het contract binnenkort tekenen. Ik sta nog wel ingeschreven bij mijn ouders omdat ik daar al mijn hele leven woon. Wanneer ben ik verplicht om mijn adres te wijzigen naar de woning die ik nu ga huren? Ik ga er namelijk niet gelijk in wonen, maar pas na mijn bruiloft over een aantal maanden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Vanaf het moment dat jij de sleutel hebt voor instanties
Computoon
2 jaar geleden
Nee. Want vraagsteller is nog niet verhuisd.
De verplichting om huur te betalen, ontstaat vanaf de datum in de huurovereenkomst, ongeacht of vraagsteller al in de huurwoning woont.
Zolang vraagsteller nog niet verhuisd is, woont hij nog gewoon op het "oude" adres en moet hij daar ingeschreven blijven staan.

Antwoorden (3)

Zolang jij dat wil want zolang je post nog steeds bij jouw komt is er niets aan de hand. Je verhuizing zal je wel moeten doorgeven aan de gemeente want je moet wel de gemeentelijke belastingen betalen vanaf het moment dat je het pand huur. De verzekering zal je ook moeten afsluiten.
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen.
In je eerste zin zeg je dat hij kan wachten zolang hij wil om vervolgens in de tweede zin te stellen dat hij zich direct moet inschrijven zodra de huur start.
En als het een huurwoning is, hoef je alleen je inboedel te verzekering (opstal is voor de verhuurder); en dat hoeft pas vanaf het moment dat er ook echt iets van waarde in de woning staat. Dus vanaf de verhuizing.
Vraagsteller moet zicht bij de gemeente inschrijven bij aanvang van de huur: gemeentelijke lasten lopen vanaf dan.
ronron1212
2 jaar geleden
@Utrecht lezen is moeilijk voor de gewone post maakt dat niet uit. Voor de gemeente wel.
tinus1969
2 jaar geleden
"Je verhuizing zal je wel moeten doorgeven aan de gemeente want je moet wel de gemeentelijke belastingen betalen vanaf het moment dat je het pand huur."
Dit klopt niet. Je moet verhuizen zodra je er woont, belastingen zijn ook op dat principe gebaseerd.
Formeel hoor je je in te schrijven op de plaat waar je daadwerkelijk woont ('slaapt'), dus formeel moet je je adres veranderen zodra je daadwerkelijk op je nieuwe adres gaat wonen.
In de praktijk is de controle hier op meestal niet zo streng en kun je jezelf overschrijven wanneer je wil. De belangrijkste uitzondering is, als jij of je ouders een bijstandsuitkering, huur- of zorgtoeslag krijgen - dan is een verkeerde inschrijving al snel frauduleus.
Aanvulling: Het is overigens ook niet altijd handig om een gehuurde woning langdurig (echt en op papier) leeg te laten staan - dat trekt de aandacht van zowel instanties als inbrekers of krakers. Ga er dus gewoon wonen, zou ik zeggen.
Toegevoegd op 01 mei 2021 14:58: tekst
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Vanwaar de min? Computoon geeft eigenlijk hetzelfde antwoord.
Van de site van de Rijksoverheid:

"Termijn voor doorgeven verhuizing
U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft.

Benodigde documenten
U heeft de volgende documenten nodig om uw verhuizing door te geven:

een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner)."

Dus: tijdig doorgeven voor de daadwerkelijke verhuizing (verhuisdatum is leidend) maar uiterlijk 5 dagen daarna.
Toegevoegd op 02 mei 2021 04:18: bron