Kom je in aanmerking voor huurtoeslag als een partner wegvalt?

Mijn partner en ik hebben beiden een goed inkomen. We komen dan ook in aanmerking voor een huurwoning in het hogere segment. Stel, we kunnen een appartement huren van bv. 1500,- euro per maand. Echter kan er één inkomen wegvallen door eventueel overlijden.

Diegene die dan achterblijft, kan de woonlasten dan waarschijnlijk niet meer opbrengen. Wat zijn dan de mogelijkheden? Krijg diegene dan alsnog een bijdrage in de woonkosten bv. huurtoeslag.

Of moet diegene dan het huis uit?

1.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Je krijgt in elk geval geen huurtoeslag.
Griffin
2 jaar geleden
Neem een overlijdenrisico verzekering op elkaar zodat de partner die overblijft zonder zorgen in dat huis kan blijven wonen...

Antwoorden (1)

Om recht te hebben op huurtoeslag is er een aantal voorwaarden, waaraan je moet voldoen.
De eerste voorwaarde is, dat de de rekenhuur niet te hoog is. De rekenhuur is de kale huur plus de servicekosten.
Wanneer is de rekenhuur te hoog? Deze is te hoog als hij boven de huurgrens ligt. Voor huurders van 23 jaar en ouder is deze huurgrens (in 2021) 752,33 euro. Het bedrag, dat jij als voorbeeld noemt voor de huur van een apartement, is bijna twee keer zo hoog als de huurgrens.
Dit betekent, dat je op basis van deze voorwaarde, niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.