Eén kavel kan worden verdeeld in meerdere bouwnummers. Een kavelnummer betreft het kadastraal perceelnummer en een bouwnummer de verdeling van dat perceelnummer in één of meer toekomstige woonadressen. Er kan bijvoorbeeld een grote villa komen te staan, of een appartementencomplex met tientallen wooneenheden.
3 jaar geleden
Een kavelnummer is het nummer van een partij goederen voor de verkoop, met name op een veiling. Bij kavels verkopen is een gebruikelijke term.
Ook wordt het woord kavelnummer gebruikt voor een perceel (een stuk grond in het algemeen) dat kadastraal geregistreerd is. In die zin wordt gesproken over bouwkavel, landbouwkavel, maiskavel, weidekavel.
Het woord bouwnummer wordt van oudsher gebruikt in de scheepsbouw. Het is het nummer van volgorde dat elk door een werf gebouwd schip krijgt, Voorbeeld: Dit eerste zeeschip droeg het bouwnummer 96.
Bron: Van Dale..
Sinds enige jaren is bouwnummer niet meer uitsluitend een scheepsterm maar ook een makelaarsterm: de locatieaanduiding binnen een bouwproject. Dit bouwnummer is noodzakelijk omdat straatnaam en huisnummer bij een nieuwbouwproject vaak nog niet bekend zijn.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwnummer
Toegevoegd op 28 maart 2021 12:43: tekst