Ja, via een notariële akte.

Houd rekening met overdrachtsbelasting/schenkingsrecht.

Toegevoegd na 57 seconden:
(Antwoord alleen van toepassing op koopwoning)
10 jaar geleden
Ja, natuurlijk. Er zijn echter aspecten waar eventueel over moet worden nagedacht: om te beginnen de nalatenschap die er ooit gaat komen. Als er meer kinderen zijn moet namelijk deze schenking worden verrekend. Bovendien heeft degene die mede-eigenaar wordt ook de fiscale consequenties te dragen en deelt bijvoorbeeld in de WOZ- aanslag en daarnaast in reparatiekosten enz. Verder dreigt door het huidige kabinetsbeleid het risico dat ooit het huis verkocht moet worden als de zorgkosten niet meer betaald kunnen worden uit de rest van het vermogen. Als een van de twee toch van het huis af wil, moeten beiden samen akkoord gaan.
Van de schenking dient een notariële akte te worden opgemaakt en melding worden gemaakt aan de belastingdienst die schenkingrecht ( en dat is kassa!) zal innen. De akte wordt ook ingeschreven in het Hypotheekregister bij het kadaster.
Al met al kom en er heel wat kosten op je af.
Overleg eens met de notaris, wellicht zijn er andere oplossingen zoals het zakelijk recht van bewoning.