Wat als je een woning accepteert waar geen inwonende kinderen zijn toegestaan en je plots zwanger wordt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

De wet- en regelgeving omtrent wonen bevat geen bepalingen over het al dan niet met kinderen mogen bewonen van woningen. Maar het recht op gezinsvorming is een grondrecht. Een beding in een huurcontract dat in de woning geen kinderen mogen wonen, is daarmee in strijd.
Particuliere verhuurders zijn vrij om te kiezen aan wie zij hun woning willen verhuren, uiteraard zonder daarbij te discrimineren. Voor huurders die al in de betrokken woningen wonen en zwanger zijn of willen worden, geldt zoals hierboven aangegeven dat het oordeel of de verhuurder de huur kan beëindigen aan de rechter is en dat bepalingen die ten nadele afwijken van de huurrechten nietig zijn.
Het veroorzaken van (ernstige) overlast kan een reden zijn voor de rechter om de ontbinding of huurbeëindiging toe te staan op de grond dat de huurder zich niet als goed huurder gedraagt.
Dat is een van de limitatief in de wet genoemde opzeggingsgronden voor verhuurders van woonruimte (artikel7:274vanhetBurgerlijkWetboek, met nadere aanvullingen in de artikelen 7:274a tot en met7:274f van het Burgerlijk Wetboek)
Het geluid dat kleine kinderen gewoonlijk voortbrengen, kwalificeert niet als ernstige overlast. Maar het oordeel is, zoals gezegd, uiteindelijk aan de rechter.
De wet biedt huurders bescherming tegen bepalingen in het huurcontract die in strijd zijn met het huurrecht of met ander(grond)recht. In het Burgerlijk Wetboek staat bepaald dat bedingen in huurcontracten die ten nadele van de huurder afwijken van de huurrechtsbepalingen voor woonruimte, nietig zijn. Huurders kunnen voor juridisch advies over de geldigheid van bedingen in hun huurcontract die strijdig lijken met het(huur)recht of ander recht terecht bij Het Juridisch Loket.
Zie ook de beantwoording door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties drs K.H. Ollengren van de Kamervragen van het lid Beckerman (SP) inzake het bericht dat huurders geen baby’s mogen krijgen in bepaalde huurwoningen in Amsterdam, 1 oktober 20219, kenmerk 2019-0000522117/2019Z18455
Toegevoegd op 14 september 2020 13:08: tekst