Moet ik 'opleveringskosten' voor het huren van een kamer betalen?

Hi! Ik ga uit huis omdat mijn studie te ver weg is, en heb een kamer gevonden.
Het contract is prima en alles is al ondertekend, alleen heeft de 'bemiddelaar' (dochter van de huurbaas?) me 150 euro gevraagd voor 'opleveringskosten' ("kosten voor correcte oplevering"). Tijdens de bezichtiging van de kamer heeft ze me vaag verteld dat dit voor de lekkende kraan is in de kamer.
Ik vroeg me af of zo'n groot bedrag aan 'opleveringskosten' legaal is? Als het wel zo is vind ik het natuurlijk niet erg om te betalen (het was al lastig genoeg om een kamer te vinden), maar ik heb gelezen dat er een verbod is op bemiddelingskosten en ik weet niet of dit hieronder valt.
Ik heb voor de zekerheid haar nog even gemaild om te vragen waar ik de 150 euro ook alweer precies voor moest betalen en of dit toevallig bij de borg hoort (is te proberen), maar wacht nog op reactie.
Thanks!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@BastilleWolf
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/verhuurder-wil-na-oplevering-geld-vangen
Let wel op. HelloLaw is een virtueel advocatenkantoor en hun visie is niet zaligmakend.
https://www.mr-online.nl/virtueel-advocatenkantoor-hellolaw-start/

Antwoorden (1)

NEEN, het is idioot om meer geld te vragen dan de gewone huur. Als de kraan lekt is dat een probleem van de verhuurder en niet van diegene die ná de druppelende kraan de kamer huurt. Dat is een kwestie van onderhoud en niet van bemiddeling of oplevering. Het komt bij mij over als het profiteren van het feit, dat het zo moeilijk is een kamer te huren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Al was het maar een tientje voor de kraan, dan nog zijn dat geen kosten die de nieuwe huurder hoort te betalen. Onderhoud van een kraan is voor de huurbaas, of als de defecte kraan te wijten is aan de vorige huurder dan zijn de kosten voor de vorige huurder, niet voor de nieuwe huurder!