Waarop wordt een huurder geselecteerd als meerdere mensen willen accepteren na de bezichtigingen?

Degene die als eerste een bezichtiging had? Degene met het hoogste salaris? Degene die de beste indruk achterliet op de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan de verhuurder. Een particuliere verhuurder kiest voor de huurder die de beste indruk achterlaat. Het kan per situatie verschillen wat je moet doen voor een beste indruk. Een nette en verzorgde indruk werkt altijd beter dan een erg verslonsde indruk. Maar te netjes is voor sommige particuliere verhuurders ook een afknapper.

Van een heel laag inkomen kunnen verhuurders onzeker worden. Ze willen liefst zoveel mogelijk zekerheid dat je de huur kunt blijven betalen. Maar verhuurders willen vaak ook huurders die een aantal jaren blijven en niet elk jaar op zoek moeten naar nieuwe huurders. Een heel hoog inkomen wekt de indruk dat je tijdelijk wil huren totdat je een geschikte koopwoning hebt gevonden.

Bij woningbouwverenigingen is vaak de inschrijftijd doorslaggevend. Degene die het langste staat ingeschreven (en dus in theorie al het langst op zoek is naar een geschikte woning) krijgt de eerste keus. Als die persoon na bezichtiging besluit de woning niet te willen huren, komt nummer 2 op de lijst aan bod.

Commerciële woonstichtingen, bemiddelingsbureaus of makelaars kunnen allemaal hun eigen criteria opstellen. Soms is er een duidelijk protocol voor de toewijzing en wordt dat ook op de website uiteengezet, maar soms wordt er ook gewerkt op 'gevoel' als er meerdere kandidaat-huurders zijn die aan de gestelde criteria voldoen.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Een woningcorporatie (officiële nieuwe naam woningbouwvereniging) heeft in ieder geval objectieve regels, die ook vermeld moeten zijn bij het woningaanbod en vaak ook wel algemeen op de website.