Kan ik trouwen met mijn (ex)partner zodat hij medehuurder wordt en dan zelf een ander huurhuis betrekken?

Ik zoek een manier om uit een ongelukkige relatie te komen zonder dat mijn (ex) partner zijn huis verliest.

Kortom, kan ik trouwen zodat hij medehuurder word en dan zelf een ander huurhuis betrekken? Of wordt, gezien het feit dat hij hier officieel nog geen twee jaar woont, dan alsnog uit het huis gezet als ik binnen een paar maanden wegga?

Hij mag namelijk zelf geen andere huurwoning betrekken, omdat hij een oude huurschuld heeft. Hij heeft nu wel schuldhulpverlening met budgetbeheer.

Ik wil eigenlijk niet nog anderhalf jaar wachten tot hij officieel medehuurder mag worden. Mocht ik nu weggaan, word hij namelijk dakloos.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Trouwen en dan weer snel scheiden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212 Snel weer scheiden hoeft niet eens, als ik maar apart kan wonen:-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gelijk scheiden is niet 100% de intentie van @Ozzy. Vragenstelster wil iets anders weten. Bespreken met de budgetbeheerder en/of de gemeente, dan weet men waar men aan toe is. Zomaar: doe dit niet: roepen is een zeer indiscreet advies. Of het meer problemen geeft dan het oplost weet je niet. Je hebt in het geval van Ozzy onvoldoende/geen dossierkennis.
Inekez1
4 jaar geleden
Los van het feit dat het erg onverstandig is om in deze situatie te gaan trouwen, heeft het ook geen zin. Door te trouwen wordt je partner automatisch medehuurder. Maar als jij gaat verhuizen, wil dat nog niet zeggen dat de medehuurder ook automatisch hoofdhuurder wordt. Dat kan geweigerd worden door de woningstichting. En dat zal in dit geval hoogstwaarschijnlijk ook gaan gebeuren. Je woont blijkbaar nog maar een half jaar samen, wil dan nu trouwen en dan heel snel weer scheiden - of in elk geval niet meer samenwonen? Iemand die nog geen jaar in de woning woont en nog geen maand medehuurder is en bovendien een oude huurschuld heeft, gaan ze echt niet zomaar hoofdhuurder maken.
Inekez1
4 jaar geleden
Mocht je van plan zijn om officieel zelf ook in de woning te blijven en alleen in praktijk ergens anders te wonen, dan is dat een vorm van woonfraude en overtreed je bovendien de regel dat je moet staan ingeschreven (bij gemeente en dus ook woningstichting) op het adres waar je woont. Dan kan er toe leiden dat jullie allebei geen woning meer van die woonstichting mogen huren de komende jaren. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben nooit getrouwd geweest, dus weet vrij weinig van de regels. Ik wil zowel voor hem als mezelf het beste, maar wel ieder ons eigen weg gaan. Ik zal dit inderdaad eens gaan bespreken met zijn klantmanager van de gemeente. En anders zit er niets anders op dan te wachten tot hij wel medehuurder mag worden, dus over anderhalf jaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Inekez1
Dat heeft dan inderdaad geen zin, want de woningbouwvereniging gaat hem zeker weigeren als ze de kans krijgen. Ik heb geen optie om zelf "illegaal" ergens anders te gaan wonen. Jammer, dan zit er dus niks anders op dan te wachten. Ik ga hem niet op straat zetten. Dank je in ieder geval voor het antwoord. Dan zet ik dit uit mijn hoofd.
tinus1969
4 jaar geleden
DOE DIT NIET. Door te trouwen ga je juist een hele reeks nieuwe wederzijdse plichten aan. Dit geeft veel meer problemen dan het oplost, juist als de intentie is om uit elkaar te gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ @Inekez1, wat je schrijft is helemaal waar. Als de (ex)partner van Ozzy voldoet aan zijn informatieplicht zal een serieuze, empathische budgetbeheerder hen alle voor- en nadelen en de mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk uitleggen. Dan kunnen zij samen een verstandige beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb net met de klantmanager van de schuldhulpverlening gesproken, maar zij raad het ook af. De woningbouwvereniging gaat nooit akkoord om hem in de woning te laten zolang er nog een behoorlijke schuld open staat, ook al zouden we getrouwd zijn. Daarbij is het inderdaad heel onverstandig aangezien ik juist wil werken aan een toekomst los van elkaar. We zijn overigens al zes jaar samen en ik heb een hoop ellende met hem meegemaakt. Ik was al ergens (in dit huis dus) anders gaan wonen. Toen hij zijn huis kwijtraakte is hij gewoon hier ingetrokken met zijn hele hebben en houden. Natuurlijk wilde ik dat niet, maar was te zwak om hem met harde hand buiten de deur te houden. Het zou tijdelijk zijn, maar hij zit hier alweer vanaf september 2017. Afgelopen mei (2019) heb ik besloten dat hij dan maar ingeschreven moest worden op dit adres zodat hij een uitkering aan kon vragen. Tot die tijd heb ik alle kosten gedragen, maar ik raakte in januari 2019 mijn baan kwijt.

Antwoorden (1)

Ik ken niet de details van de omstandigheden van uw (ex)partner en van hetgeen u samen op touw wilt zetten – ( en deze details moeten ook niet meegedeeld worden via een openbare site) - en welke soort en op welke gronden en onder welke voorwaarden uw partner schuldhulpverlening met budgetbeheer heeft.
Uw ex-partner kan tijdens de Wsnp gaan samenwonen, trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. Houd er rekening mee dat uw voor u beiden de financiële situatie hierdoor wijzigt. En dat het ook gevolgen heeft voor de Wsnp. Door de mazen van de wet op te zoeken, steekt u beiden uw hoofd in een wespennest.
Bespreek samen het voornemen eerst met de Wsnp-bewindvoerder/budgetbeheerder. Dan is in ieder geval aan de informatieplicht voldaan. Lees samen met uw ex-partner bijgaande pagina van Rechtwijzer zeer zorgvuldig door.
https://rechtwijzer.nl/schulden/schuldsanering-wsnp/mag-ik-tijdens-de-wsnp-gaan-samenwonen-trouwen-of-een-geregistreerd-partnerschap-aangaan
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
ik vind it - na enig twijfelen- een min omdat het niet ingaat op het tweede deel van de vraag ('en dan zelf een ander huurhuis betrekken' - sterker nog, door te trouwen word je onderdeel van het WSNP traject en wordt het LASTIGER om zelf een andere huurwoning te vinden) en op de andere consequenties van een huwelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is informatieplicht. Details meedelen is de taak van de gemeente en budgetbeheerder. Die hebben volledige kennis van het dossier.
Mijn advies is: lees de bijgaande bron zeer zorgvuldig.
Door te trouwen word je niet altijd onderdeel van het WSNP traject. Dat ligt eraan of men trouwt onder huwelijkse voorwaarden en welke afspraken er gemaakt kunnen worden. Ga daarvoor naar de notaris.
Automatisch trouwen in gemeenschap van goederen is sinds 1 januari 2018 al gewijzigd.