Wat kost het aanvragen van een extra huisnummer?

Voor bijvoorbeeld een zelfstandig souterrain.

Toegevoegd na 54 minuten:
Het moet een officieel geregistreerd huisnummer zijn i.v.m. het ontvangen van huurtoeslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Reddie
10 jaar geleden
Als het alleen gaat om het bezorgen van b.v. post, zou ik er geen punt van maken. Gewoon een plaatje/brievenbus met toevoeging A.
Ook routeplanners hebben hier geen problemen mee. Die kijken toch niet naar die toevoeging, en wijzen dus naar de juiste plek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn vraag even beter geformuleerd. Het extra huisnummer moet namelijk officieel geregistreerd staan bij de Gemeente i.v.m. huurtoeslag.

Het beste antwoord

Er is een basisregister (BAG) Basisregister Adressen en Gebouwen waarin alle objecten van Nederland zijn opgenomen. Als daar een object aan ontbreekt of fout is moet dit hersteld worden. De gemeente is bronhouder van de BAG en daarmee verantwoordelijk voor deze registratie. Als het betreffende souterrain geregistreerd moet worden als afzonderlijk adres dan moet je dat bij de gemeente aanmelden. Ik denk dat dit kosteloos is omdat de gemeente verantwoordelijk is voor een juiste registratie.

De link verwijst naar een procedure van de gemeente Amsterdam die daarover gaat. Andere gemeentes zullen vergelijkbaar handelen omdat dit wettelijk allemaal noga strak geregeld is.

Daar ligt tevens je probleem, vermoed ik De gemeente bepaald, op basis van de wet, of het souterrain een eigen huisnummer krijgt. Daarvoor geldt niet het argument "ontvangen van huurtoeslag" maar de criteria waaraan een pand moet voldoen. De tweede link geeft de criteria die hiervoor gelden.

De derde link geeft algemene informatie over de wet BAG.