Hoe kun je binnen Rotterdam verhuizen met behoud van huurtoeslag (zie uitleg)?

Mijn moeder van 74 woont alleen in een eensgezinswoning met 4 slaapkamers en grote woonkamer en tuin met een huur van 780/mnd. Ze krijgt een huurtoeslag van ongeveer 350 euro omdat ze er al 30 jaar woonde toen de huur door de toeslaggrens ging.

Dat huis is natuurlijk veel te groot voor haar alleen en ze wil ook best verhuizen om ruimte te maken voor een gezin en natuurlijk ook minder werk voor zichzelf. Volgens mij zit ze in dat huis 'gevangen' omdat er geen huis in Rotterdam te vinden is onder de toeslaggrens en ze geen toeslag krijgt bij het betrekken van een nieuwe woning boven die grens.

Wat zijn de mogelijkheden om te verhuizen binnen Rotterdam (haar sociale omgeving, ze heeft geen rijbewijs) met behoud van de toeslag? Zonder toeslag kan ze de huur met alleen AOW niet betalen.
De grens voor huurtoeslag is nu ongeveer 740, betrek je een woning met een huur daarboven dan krijg je de toeslag helemaal niet (zo heb ik begrepen).

4 jaar geleden
2.3K
ronron1212
4 jaar geleden
Huurtoeslag is landelijk geregeld zie belastingdienst.
paulus811
4 jaar geleden
ik weet hoe huurtoeslag werkt, maar mijn vraag gaat over verhuizen met behoud daarvan.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat gaat niet je weet hoe het werkt. Verhuizen naar een te duren woning jammer dan.
paulus811
4 jaar geleden
echt een reactie waar ik iets aan heb....
ronron1212
4 jaar geleden
Ja het is niet anders zo werkt het beter dan blijven zitten waar je zit
paulus811
4 jaar geleden
Want? Waarom is dat beter? Verhuis jij naar een huis waarvan je van tevoren weet dat je het niet kunt betalen? Lijkt mij niet heel slim.
ronron1212
4 jaar geleden
Paulus wat zeg ik blijf er zitten ik zeg dus niet verhuizen
paulus811
4 jaar geleden
Nee, je zegt
"Verhuizen naar een te duren woning jammer dan."
en
"beter dan blijven zitten waar je zit" Dus wat zeg je nou?
ronron1212
4 jaar geleden
Paulus lees het zo als je wilt ik zou niet verhuizen als ik je moeder was en er is geen andere oplossing

Antwoorden (1)

Je kunt nooit verhuizen met 'behoud van' huurtoeslag. Bij elke verhuizing wordt opnieuw bekeken en berekend of en hoeveel huurtoeslag je krijgt. Bij een huur (kale huur + (deel van) de servicekosten) van meer dan 737,14 euro krijg je geen huurtoeslag. Welke servicekosten wel en niet meetellen en voor welk deel vind je in de eerste link.

Tegenwoordig worden sociale huurwoningen van corporaties toegewezen volgens het systeem van 'passend toewijzen'. Dat houdt voor uw moeder in dat zij als alleenstaande met een AOW-inkomen alleen in aanmerking komt voor woningen tot maximaal 619 euro. Particuliere aanbieders van huurwoningen mogen wel een woning tussen 619 en 737 euro aan uw moeder verhuren.

Huurt ze haar huidige woning bij een woningcorporatie die ook woningen verhuurt waar ze graag naar toe zou verhuizen? Informeer dan eens of woningruil een optie is. Uw moeder laat waarschijnlijk een huurwoning achter die de corporatie graag opnieuw verhuurt aan een gezin. In dergelijke gevallen is soms urgentie of woningruil mogelijk. Informeer daar eens naar.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank voor je prima antwoord, vooral die laatste tip ga ik uitproberen!