Ik wil verhuizen en een apartement huren en mijn huis verkopen hoe moet ik te werk gaan

Mag je al op een huurhuis reageren als je huis nog niet in de verkoop staat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig deze vraag( voor mij altans!!)
Wij wonen in een vijfkamer appartement 13 hoog en willen weer gaan kopen !

Antwoorden (5)

Probeer eerst uw huis te verkopen.U weet dat het een langdurige geschiedenis kan zijn voordat het verkocht is.En dan pas gaan huren.Of U moet zeker zijn van een goede huurder voor het huis als het niet meteen de bedoeling is er geld uit te krijgen.Maar dan wel met een goed huurcontract en een borgstelling.Uw notaris kan U daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eerst een na hoe de regels in jouw woonplaats zijn.
Vaak moet je je voor een huurhuis inschrijven en duurt het een tijd voor je uberhaupt een huis kunt huren.

Als je jouw huis niet hoeft te verkopen omdat je het financieel niet kunt betalen, krijg je voor een woonhuis geen urgentie en zul je onderaan de wachtlijst komen.

Je kunt natuurlijk wel een huis huren via de vrije sector, particulieren en/of bedrijven die huizen verhuren.
Dan ben je vaak duurder uit maar heb je niets met regeltjes van wooncooperaties te maken.

Als je in een huurhuis gaat wonen terwijl je nog een koophuis hebt zijn er restricties tav de aftrek van de rente. Laat je daarover goed informeren door een fiscalist of neem even contact op met de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrik een beetje van je vraag want zo te zien heb je geen enkele voorkennis van koop of verkoop van vastgoed.
Ik adviseer je om je eerst eens goed te laten in- en voorlichten door iemand die er verstand van heeft (jazeker de hypotheker bv).
Je zal dan al gauw beter geinformeerd zijn over de do's en don'ts van koop en verkoop van vastgoed.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel, maar het is verre van slim. Je huis verkopen is namelijk een heel stuk lastiger dan een nieuw huis huren. Je kunt het beter eerst in de verkoop zetten, en als er op dat gebied serieuze stappen zijn ondernomen (je hebt dus een koper gevonden en een datum afgesproken), danis het en mooie tijd om echt achter een huurwoning aan te gaan. Intussen kun je natuurlijk je wel alvast orienteren op huizen die voor jou interessant zijn.

Je moet namelijk wel zien te voorkomen dat je straks een duur huurhuis hebt EN nog voor je hypotheek moet betalen. Dat kan natuurlijk wel, maar op die manier gier je wel in een moordtempo door je spaargeld heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huis verkopen neemt zaak enige tijd in beslag. Je kunt het beste eerst een makelaar raadplegen. Deze kan je helpen met de volgende stappen te zetten. Ook heeft de makelaar heeft over het algemeen ook een goed beeld hoe snel de verkoop van huizen in bepaalde plaatsen/wijken gaan.

Als je huis verkocht is, hoef je er nog niet meteen uit te zijn. Je kunt een redelijke termijn afspreken waarop de nieuwe bewoners het huis kunnen betrekken. In de tussentijd ga je op ziek naar een huurwoning.

Als je nu al een woning gaat huren, heb je kans dat je lange tijd met dubbele lasten zit.