Mag je de huurder verbieden om reclamepanelen in de voortuin te plaatsen?

Mag je in de verhuurovereenkomst de huurder verbieden om reclamepanelen (in het bijzonder politieke panelen) te plaatsen? Gelieve bij het antwoord het gebruikte artikel uit het WB te noteren. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Zo gedetailleerd is het wetboek ook weer niet. Daar staat niet in dat je geen andere kleur zonneluifel dan de buren mag hebben, terwijl menig verhuurder uniformiteit op dit vlak wil. Of dat je geen was aan het balkon te drogen mag hangen.

Maar het is af te vangen met een bepaling in de huurovereenkomst als:

"Het is huurder zonder voorafgaande toestemming van verhuurder niet toegestaan op of aan het gehuurde reclame, in welke vorm dan ook, voor zich of voor derden aan te brengen of te doen aanbrengen (...)"
De woorden "zonder voorafgaande toestemming van verhuurder" kunnen ook worden weggelaten.

Verder kan ook in de Algemene Plaatselijke Verordening een verbod staan.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag is niet hoe het normaliter omschreven staat of hoe je het zou kunnen omschrijven, de vraag is of je het zou mogen verbieden. Mag je als verhuurder zoiets ontzeggen?
Je kan natuurlijk van alles in een huurcontract opnemen, maar het zal neem ik aan wel conform de Nederlandse wet moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat zo'n verbod tegen de vrijheid van meningsuiting gaat, zeker als het gaat om politieke uitingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vrije meningsuiting is inderdaad een moeilijke kwestie binnen dit verhaal... Daarom dat ik mij dit ook af vroeg! Je kan inderdaad alles opnemen in het huurcontract maar kan je iemand verbieden om zijn vrije mening te uiten in het plaatsen van reclamepanelen? Dit vind ik een heel moeilijke vraag....
tinus1969
4 jaar geleden
Voor zover ik weet -maar ik kan er zo snel geen link bij vinden- zijn allerlei beperkingen aan het gebruik van een huurwoning al snel onrechtmatig (illegaal). De huurder huurt een woning en daarbij het recht op ongestoord/onbeperkt woongenot.
Als er specifieke beperkingen zijn, gaat het vaak om zaken die overduidelijk gevaar/extreme overlast veroorzaken en/of sowieso illegaal zijn. Dat is bv de basis voor een verbod op de kweek van wietplanten.
SimonV
4 jaar geleden
Plus voor je belangrijkste zin: “Verder kan ook in de Algemene Plaatselijke Verordening een verbod staan.” In elke APV van de gemeente zal iets staan als “Het is het verboden zonder vergunning van het college reclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook die vanaf de weg zichtbaar is.” Er geldt nu dus al een verbod voor de huurder. In dit geval zou de huurder kunnen stellen dat hij geen reclame maakt, maar alleen maar zijn mening uit volgens artikel 7 van de Grondwet .
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Aalsmeer/24344/24344_1.html