Ik wil een andere woning kopen en mijn huidige woning verhuren, wat zijn de nadelen?

Hallo allemaal,
Mijn situatie is een beetje bijzonder en vind nergens hier wat over. Het is zo dat ik een afgelost appartement bezit waar nooit een hypotheek op heeft gezeten. Ik wil een huis kopen met mijn partner en daar wil ik dan mijn eerste hypotheek voor afsluiten. Dan wil ik mijn appartement verhuren. Wat zijn de nadelen hiervan? Verhuist het appartement naar box 3? Ik lees op internet alleen maar informatie en verhalen over mensen die dan al een hypotheek hebben op hun huidige woning.... ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij kunnen helpen! Wil verschillende kanten horen. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
tinus1969
4 jaar geleden
Het grootste nadeel is dat je huurders hebt, die overlast kunnen veroorzaken, en wanbetalen.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik zou iemand inschakelen die de verhuur regelt, bijvoorbeeld een makelaar van een betrouwbare firma. Dat kost wel iets, maar die kosten wegen niet op tegen drama van aso's, wanbetalers, of gasten die de boel slopen.

Antwoorden (1)

De eigen woning die niet je hoofdverblijf is en die je verhuurt, komt in box 3. (Als er niets 'bijzonders' aan de hand is.)
Als de huurders recht hebben op huurbescherming, dan geef je voor die verhuurde woning het percentage aan van de WOZ-waarde uit de tabel "waarde verhuurde of verpachte woning" van de site van de Belastingdienst. De WOZ-waarde vind je op de bekende beschikking van de gemeente.
Zou er wel een hypotheek op die woning hebben gezeten die niet je hoofdverblijf is en die je verhuurt, dan was die hypotheek ook naar box 3 gegaan. En was de hypotheekrente niet aftrekbaar geweest.

Voor de eigen woning die je hoofdverblijf is (de woning in box 1) geldt het eigenwoningforfait en is de rente voor de eigenwoningschuld aftrekbaar. Bij een hypotheek die voor het eerst wordt afgesloten, moet wel sprake zijn van een annuitaire of lineaire hypotheek. Er moet dus vanaf het begin afgelost worden. Anders is de rente niet aftrekbaar. Aflossing in maximaal 30 jaar.
.
De kosten die je maakt voor de verhuurde eigen woning zijn overigens niet aftrekbaar.
Toegevoegd op 30 juni 2019 20:20: tekst