Kan ik eisen dat een woning wit geschilderd wordt door de vorige bewoner?

Ik verhuis straks naar een sociale huurwoning. Deze is in lelijke kleuren en op een slordige manier geschilderd. Kan ik eisen dat de vorige bewoner dit wit achterlaat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.2K
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Volgens mij moet de huurder het altijd achterlaten hoe het huis is opgeleverd tenzij het voor waardevermeerdering zorgt.
Ik denk dat je het beste contact kan opnemen met de echte eigenaar van het huis.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat niet om de verf @VraagAntwoord66
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@isolates. Je mag in je handen klappen dat je in aanmerking komt voor een woning. Voor jou 100 anderen. De vertrekkende huurders hebben geen enkele verplichting tov de nieuwe huurders.
Ritsuka
4 jaar geleden
In een sociale huurwoning moet het netjes achtergelaten worden (volgens de voorwaarden van de woningstichting). Kleur verf op binnenmuren hoort daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Netjes achter laten houd in in dat alle gaten gedicht moeten zijn, oude meubels/vloer etc verwijderd zijn (tenzij je iets overneemt) , niets stuk mag zijn etc.
Kleuren op de muren en behang etc zul je zelf moeten verwijderen of overschilderen. Mijn huisje was paars, geel en roze en moest ik zelf schilderen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Gaten dichten hoeft niet altijd. In mijn vorige huurwoning moest ik alleen spijkers, schroeven, etc uit de muur halen, maar de gaten waar ze in zaten mochten blijven.

Antwoorden (3)

Eisen kun je het wel, maar of het iets aan de situatie zal veranderen, waag ik te betwijfelen.
Waarschijnlijk zal je voor een nieuw kleurtje bij de verhuurder moeten zijn, en niet bij de huidige bewoner.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Dat zal je zelf moeten doen
Ivana
4 jaar geleden
Vroeger eiste de verhuurder dat je het huis in de staat achterliet waarin je het in eerste instantie gehuurd had. Dat was altijd zoals de verhuurder het aan je verhuurd had: schoon, netjes en zonder gebreken. Liet je het achter met geschilderde muren, verwijderde deuren enzovoort, dan moest je alles herstellen voordat de nieuwe huurder het mocht betrekken. Is deze regel vervallen, dan zal je het zelf moeten opknappen. Dat vind ik niet terecht. Vraag aan de verhuurder wat nu de geldende regel is en beroep je op de oude regel, mits hij nog geldt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ ja, zelf de verfkwast hanteren is het devies
Tegenwoordig moet je van goede huizen komen om te kunnen eisen dat een te huren woning vers geverfd overgedragen wordt.
Dit is nl. een van de klussen die een nieuwe huurder zelf moet aanpakken. Een kapotte c.v. of een deur die niet goed sluit zijn voor rekening van de verhuurder, schilderklussen en de tuin opknappen of schoonmaken mag de nieuwe bewoner/huurder zelf opknappen.

De vorige bewoner hoeft niets meer te doen nadat de verhuurder een rondje heeft gemaakt om het huis te controleren op schade voor de borgsom en gelijk de sleuteloverdracht.

Wat je trouwens wel kunt doen is bepaalde dingen overnemen, dan hoeft de vorige bewoner die zaken niet te slopen of mee nemen, zoals vloerbedekking of zonneschermen.
Wanneer je onderhandelt over de overnameprijs kan je gelijk afspreken dat de vertrekkende bewoner de hele woning een frisse lik witte verf geeft. Eisen komt hier echter niet aan te pas.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ zo is dat
Als nieuwe huurder kun jij niks eisen van de oud-huurder. De oud-huurder en jij hebben te maken met de verhuurder. De verhuurder regelt de oplevering met de oud-huurder en met jou.
Waarschijnlijk heb je in de woning mogen kijken. Dit doe je om twee redenen. Allereerst om te kijken of deze woning geschikt is. Verder om te overleggen met de oud-huurder voor eventuele overname. Denk aan gordijnen, laminaat, verlichting....
Indien de oud-huurder de woning oplevert (Maar daar heb jij geen invloed op. Is tussen oud-huurder en verhuurder) kan het zijn dat het een oplevering zonder opnamestaat is. De oud-huurder mag de de woning opleveren zoals deze is. Is het een oplevering met opnamestaat, dan moet de oud-huurder de woning opleveren zoals beschreven op de opnamestaat.
Indien in de opnamestaat staat dat de woning wit moet worden opgeleverd, zal de oud-huurder moeten witten. Nogmaals, hier heb jij geen invloed op.
Natuurlijk mag je wel aan de verhuurder vragen of jij gaat huren met of zonder opnamestaat. Indien dit met opnamestaat is, waarin staat dat de woning wit geleverd wordt (en jij de woning bij opleveren ook weer wit moet achterlaten) zal de verhuurder de woning wit opleveren aan jou.
Kortom, bespreek de situatie met de verhuurder. Maar ik ben bang dat je zelf de handen uit de mouwen moet steken.
Succes.