Moet je de volledige maand huur betalen zodra je halverwege de maand uit het huis gaat?

Als een student een kamer huurt en bijv. de 16e van de maand vertrekt, moet hij dan tot de 16e betalen of voor de volledige maand betalen?

5 jaar geleden
5.7K
Ivana
5 jaar geleden
In de meeste gevallen wordt de huur doorgeschoven naar de volgende student, die al op de stoep zit te wachten. Zo gaat dat al jaaaren. Denk niet dat de kamer één dag onverhuurd blijft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Ivana Menig huurbaas die er graag een slaatje uit slaat en dubbel probeert te vangen. 1x voor de student die vertrekt, maar wel tot het eind van de maand betaald en 1x voor de nieuwe die de kamer betrekt.
Ivana
5 jaar geleden
Ozewiezewoze: Had 4 studerende kinderen en het ging altijd soepel van de een naar de ander. Nooit probleemgevallen van dubbele huur ontdekt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat je nog voor de volledige maand augustus zal moeten betalen. Afhankelijk ook van wat er in je huurcontract staat. Navragen bij de verhuurder en je weet het.

Antwoorden (1)

Je moet de volledige maand betalen (tenzij anders in je huurcontract aangegeven of overeengekomen met de verhuurder).
Bij de meeste standaard huurcontracten betaalt de huurder per maand en kan de huurder per de 1e van de maand opzeggen. De opzegtermijn voor de huurder is gelijk aan de betalingstermijn voor de huur. Bijna alle huurders betalen de huur per maand, de opzegtermijn is dan ook 1 maand.
In dit geval dien je vóór 1 augustus op te zeggen. Je betaalt dan nog voor de volledige maand augustus.
Toegevoegd op 02 augustus 2018 10:19: tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Vaak (meestal ?) heb je ook nog een maand opzegtermijn.
Dat betekent dat je betaald tot het einde van de vólgende maand.
SimonV
5 jaar geleden
Ik zei al: “de opzegtermijn is dan ook 1 maand”. Ik heb m’n antwoord aangevuld voor de duidelijkheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus !
:-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Plus, inderdaad, als men bv 3 augustus opzegt, moet men september ook nog betalen.
roelp
5 jaar geleden
Maar stel dat het contract is opgesteld voor de duur startend op bv 16 Aug 2017 t/m 16 Aug 2018. Er is iedere maand voor de eerste van de maand huur betaald.
Huurder gaat ook idd weg op 16 Aug (had ruim aan de opzegtermijn van 1 maand gehouden). Moet deze huurder dan ook voor de VOLLEDIGE maand van Augustus betalen of slechts tot de 16e Aug?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@roelp
Meestal (!) betaal je dan maar een deel van de eerste maand van het contract, en daarna de volgende maanden volledig. Maar in het contract zelf kan inderdaad wat anders afgesproken zijn. Dat contract hebben wij niet onder ogen. Het is voor ons dus onmogelijk dit met zekerheid te zeggen. Staat daar b.v. in dat het contract met maanden werkt die van de 16e tot de 15e lopen, dan is een 'volledige maand' t/m de 15e. Je moet zelf even goed lezen dus. Maar hou in het achterhoofd dat de meeste huurcontracten met maanden van de 1 t/m de laatste dag van een kalendermaand werken.