Wat gebeurd er met mijn partner als ik tijdens de operatie overlijd?

Ik krijg 27 juni een zeer risicovolle operatie waarvan niemand durft te gokken wat de uitslag zal zijn. Ik heb een partner waar ik in augustus 2018 al 15 jaar mee samenwoon. We zijn echter geen geregistreerde partners en zijn altijd zo laks geweest on deze regelingen voor ons uit te schuiven. We wonen al deze tijd samen in een huurwoning en staan ook samen ingeschreven voor als we eventueel ooit eens een andere woning zouden willen.
Wat ik blijkbaar echter verzuimd heb in al die jaren is om aan de woningbouwvereniging te melden dat zij als partner bij mij inwoonde. De WBV stelt nu dat ik aan moet tonen dat we minimaal 2 jaar samenwonen en een gezamenlijke huishouding voeren. Als bewijs vroegen ze bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening, geregistreerd partnerschap en zo.
Dit hebben we niet want we doen gewoon samen met mijn pasje op mijn naam en zij doet meestal het huishoudelijk werk en zo omdat ik 25 jaar ouder ben en niet meer goed kan.
Wat ik wel aan kan tonen is dat ik op mijn AOW een toeslag krijg voor haar en dat we voor de belasting al vele jaren telkens financiëel partners zijn. Ook de wijkagent weet dat we al jaren samenwonen. De huisarts van haar weet het en er zijn in feite zoveel mensen die dat weten. Het ontbreekt me echter aan de tijd om deze gegevens te verzamelen zo kort voor de opname. Mijn vraag is dan ook wat gebeurt er met haar als ik onverhoopt overlijd volgende week.

5 jaar geleden
2.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Toeslag bij de aow bestaat niet meer.
svetivlas
5 jaar geleden
@ronron1212. "Toeslag bij aow bestaat niet meer" Daar heb je inderdaad gelijk in, maar destijds gold de overgangsregel dat personen die vóór, ik meen 1951 geboren waren en op het moment dat ze 65 werden een jongere partner hadden WEL een toeslag kregen.
Was in de afgelopen jaren deze relatie verbroken, dan zou er geen recht meer zijn op een nieuwe toeslag. Dat is echter niet gebeurd en dus ontvang ik een toeslag voor mijn partner. Beste ronron1212, kun je me daarom uitleggen wat jouw reactie met mijn vraag te maken heeft?
eshynl
5 jaar geleden
Jullie aangifte inkomstenbelasting toont toch aan dat jullie een gezamenlijke huishouding voeren, zij is immers jouw fiscale partner. De duur van het samenwonen kun je aantonen met een uittreksel van het GBA. Overigens geldt volgens mij een termijn van 6 maanden ipv de door de WBV gestelde 2 jaar.

Antwoorden (2)

Als er nergens bewijs voldoende is dat zij bij jou woonde, wordt de huur opgezegd. Als er geen testament is gaan jouw bezittingen, als je die hebt, naar jouw familie en blijft ze met lege handen achter
5 jaar geleden
De WBV kan zoveel eisen, maar jouw partner heeft recht op huurbescherming.
Overheid:
Wie een huis, appartement of kamer huurt, heeft huurbescherming. Medehuurders, MEDEBEWONERS en onderhuurders hebben ook huurbescherming.
Ik neem aan dat je partner bij de gemeente al jaren op jouw adres ingeschreven staat.
Sterkte met de operatie.