Hallo. Ik zet mn huis te koop en ga samenwonen met mn vriendin. Mag mijn zoon in het koophuis blijven wonen tot dat het verkocht is ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Zo lang er nog hypotheek op de woning zit, is de woning (deels) van de bank. Je hebt dan toestemming nodig van de bank om de woning te verhuren of te laten bewonen door iemand anders dan jijzelf, ook als dat je eigen kind is. Hierbij is de Leegstandswet van kracht. Toestemming van de Gemeente is dan nodig.

Houd er rekening mee dat er voor de Belastingdienst het e.e.a. verandert als je de te koop staande woning verhuurt, ook (juist?) als dat voor een huurbedrag is dat alleen de vaste lasten dekt en geen marktconforme huurprijs is. Wat in jouw geval de handigste weg is om te bewandelen kun je bespreken met een makelaar of financieel adviseur die ervaring heeft met het verhuren van te koop staande woningen.

Als de situatie voor een paar maanden geldt: niet moeilijk doen en officieel zelf in je huis blijven wonen tot het verkocht is. Je kind kan dat bij jou blijven wonen. Zelf logeer je dan bij je vriendin en je kind blijft thuis. Dit is echter niet langdurig vol te houden en je weet natuurlijk niet van te voren hoe snel je huis verkocht zal zijn.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Eens; zolang deze situatie van korte duur is, zal het in de praktijk geen probleem zijn, ook al is het formele gezien niet helemaal in orde. Aanvulling: het klopt niet dat het huis 'van de bank' is. het huis is van jou, maar je gebruikt het als onderpand, waardoor de bank bepaalde rechten heeft.