Wat zijn normale contractkosten? Huurovereenkomst

Afgelopen week heb ik een woning toegewezen via een makelaar (vrije sector) en ze gaf aan dat het een particulier verhuur is en dat ze daarom contractkosten in rekening moet brengen. De contractkosten zijn 600 EUR (!) dit staat ongeveer gelijk aan 1 maand huur. Ik ben hier enorm om geschrokken en als ik verhalen lees op het internet zie ik prijzen tussen de 60 - 300 EUR en geen 600 EUR. Wat zijn normale contractkosten? Makelaar zegt zelf van: ik heb mijn best gedaan om deze woning te regelen voor jullie, ik krijg niet betaald door de particulier etc, contract opstellen kost ook geld.

Ik zelf denk dat 600 EUR onrealistisch is. Zijn er richtlijnen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
uit vaste jurisprudentie komt het volgende:
staat de woning geadverteerd op de website van de makelaar? Dan is de standaard redenatie dat de makelaar werkzaamheden verricht voor de verhuurder. Dan mag er niets in rekening worden gebracht bij de huurder. Ook niet als de huurder een actieve bemiddelingsopdracht heeft gegeven. uit je verhaal maak ik op dat je pas met kosten bent geconfronteerd nadat je een woning gevonden hebt, dus is er mi geen bemiddelingsopdracht gegeven en ben je geen contractkosten verschuldigd, heb je ze toch wel betaald dan kun je ze terugvorderen.

Antwoorden (2)

Een bemiddelaar mag alleen kosten rekenen als u hem vraagt een kamer of woning te zoeken die geen deel uitmaakt van zijn eigen woningaanbod. In alle andere gevallen is het de verhuurder die contractkosten of bemiddelingskosten moet betalen, niet de huurder! Dit is bij wet geregeld.

Als jullie de makelaar hebben gevraagd om op zoek te gaan aan een huurwoning die aan jullie specifieke eisen voldoet, omdat die betreffende woning niet via het normale systeem van aanbod en reactie te vinden is, dan mag de makelaar daar kosten voor rekenen. Hoe lastiger de zoekopdracht, hoe meer tijd en moeite de makelaar daarvoor heeft moeten doen en dus hoe hoger de kosten. Is de makelaar 10 uur aan het zoeken en onderhandelen geweest (mogelijk bij meerdere verhuurders) à 60 euro per uur, dan is dat wel verklaarbaar.

Maar had de makelaar de huurwoning al in zijn aanbod, hadden er meer mensen op kunnen reageren en zijn jullie de gelukkigen, dan moet de makelaar zijn kosten in rekening brengen bij de verhuurder van de woning. Elke makelaar die woningen verhuurt weet dat! Jullie nu ook, dus laat je niet onnodig op kosten jagen! Verwijs naar de website van de Rijksoverheid, of print het zwart op wit uit.

Overigens:
Met een huur van ± 600 euro (of tenminste onder de 710 euro per maand) heb je geen vrije sector woning! Dat de verhuurder een particulier is doet er niet toe. Het is de huurprijs (+ eventuele servicekosten) die bepaalt of iets een vrije sector woning is of een sociale huurwoning. En ook een particuliere verhuurder dient zich aan de geldende regels te houden met betrekking tot huurverhoging, onderhoud, opzegtermijnen etc.
6 jaar geleden
Op basis van de uitspraak "ik heb mijn best gedaan om deze woning te regelen voor jullie" vermoed ik dat het hier gaat om actieve bemiddelingskosten en niet om de kosten van het contract. Als de bemiddelaar in jouw opdracht de woning actief heeft gezocht en deze bemiddelaar niet werkt voor de verhuurder (maakt niet uit of deze betaalt of niet), dan mag de bemiddelaar bemiddelingskosten in rekening brengen. Uiteraard moeten de kosten vooraf zijn besproken en overeengekomen. Daarvoor is geen richtlijn; of het bedrag hier realistisch is, is niet zonder meer te zeggen omdat niet duidelijk is hoeveel werk er door de bemiddelaar is verricht.