Valt dit onder schade, en mag ik de borg gebruiken om het te vergoeden?

Toegevoegd na 45 seconden:
Ik verhuur twee kamers in mijn appartement waar ik zelf ook in woon; onlangs moest een van de twee inwoners vanwege persoonlijke omstandigheden een paar maanden weg, en haar kamer heb ik tijdelijk onderverhuurd aan een buitenlandse uitwisselingsstudent.

Het raam van haar kamer heeft altijd een klein beetje moeite gehad om te sluiten, maar niets ernstigs waar de oorspronkelijke huurder last van zou hebben. Echter, de tijdelijke huurder had de neiging om de verwarming altijd rond de 21-22 graden te laten staan met het raam dicht, waardoor niet alleen de temperatuur in haar kamer altijd ontzettend hoog was, maar haar raam dus ook altijd beslagen was.

Nadat de tijdelijke huurder was vertrokken en de oorspronkelijke weer was ingetrokken, werd ik ervan op de hoogte gesteld dat haar raam niet meer wilde sluiten, ongeacht hoeveel kracht we erin zetten. Door de kas-achtige temperatuur in haar kamer tijdens het verblijf van de tijdelijke huurder, denken we dat dat ervoor heeft gezorgd dat het raam dus niet meer sluit. De tijdelijke huurder heeft hierover nooit iets gezegd of laten blijken dat er iets aan de hand was, waardoor we de situatie niet eerder hebben kunnen verhelpen of voorkomen.

We hebben het een maand gegeven om te kijken of het weer recht zou trekken, maar tot zover geen succes. Nu is het de vraag of dit valt onder 'schade' en of ik de borg van die tijdelijke huurder als vergoeding hiervoor mag gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee want jij had dat raam gewoon eerder moeten herstellen. Is gewoon onderhoud aan je woning.
paulus811
7 jaar geleden
21-22 graden is helemaal niet "ontzettend hoog'
Inekez1
7 jaar geleden
Als (àls!) er al sprake van zou zijn dat de tijdelijke huurder aansprakelijk gesteld kon worden voor enige schade, dan had je dat direct bij het beëindigen van die huurperiode (of eerder) moeten regelen. Daar kun je niet een maand later nog mee aankomen. Overigens is het wel zo verstandig om (tijdelijke) huurders er direct op aan te spreken als jij constateert dat ramen altijd beslagen zijn of dat er iets anders is wat schade zou kunnen gaan veroorzaken. Dus niet willens en wetens de situatie laten voortbestaan en dan bij het eind van de huurperiode pas over schade en kosten gaan praten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou even mooi zijn, jij verhuurt een woning die dermate slecht is dat de temperatuur niet de 20 graden kan overstijgen en wil de schuld in de schoenen schuiven van de huurder. "De tijdelijke huurder heeft hierover nooit iets gezegd of laten blijken" Die heeft er waarschijnlijk nooit last van gehad omdat ze het raam niet open wilde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mensen, ik wil haar helemaal niet op laten draaien voor deze kosten. Ik heb mij een beetje misschien laten gaan met de verwoording, het is mij gewoon opgevallen dat in 3 jaar tijd nog nooit problemen zijn geweest met dat raam, of met een beslagen raam, en juist omdat zij met alle deuren dicht de verwarming altijd aan liet staan op 21-22 graden, (wat voor een kleine kamer best hoog is in zo'n situatie), opeens dat raam niet meer dicht wilde. Maar mijn vraag is dus beantwoord, we gaan dat raam z.s.m. repareren, en de borg heb ik meteen overgemaakt. En "die heeft er waarschijnlijk nooit last van gehad omdat ze het raam niet open wilde"? Ja, hoor, want u weet wat die meid doet, natuurlijk deed ze haar raam open, zelfs in de winter liet ze het op een kiertje staan omdat ze dat fijn vond. Pff, wat een agressieve reacties hier, zeg.

Antwoorden (1)

Omdat het bekend was dat het raam niet goed funcioneerde
had je dit al eerder moeten verhelpen
het mag niet uitmaken als de kachel aan staat met het raam dicht
het raam moet altijd open kunnen
doordat je zelf niet het euvel wat je bekend was niet eerder heb verholpen
mag je nooit de borg hiervoor gebruiken
het raam sloot al niet goed voor dat de nieuwe huurder introk
het is je eigen fout en niet van de huurder
je draait zelf op voor de kosten hiervan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Dit was niet agressief wat ton54 hier. Dit is gewoon zoals de wet het zou formuleren, daar moet je niets onaardigs achter zoeken.
Ton54 plus