mag een kamerverhuurder zomaar je kamer leeghalen bij langere afwezigheid en je spullen opslaan en aan een ander verhuren (nog Huur betaald)

kamerverhuur

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Absoluut niet. Zeker omdat je wel huur hebt betaald: zolang jij betaalt, heeft de verhuurder er geen fluit mee te maken of je wel of niet aanwezig bent in die kamer, die is dan gewoon van jou.

Al ga je een jaar naar het buitenland, zolang het contract niet afloopt en jij betaalt, heeft de verhuurder niets te zoeken in jouw kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, er lijkt veel sprake te zijn van dit soort wantoestanden, maar dat mag natuurlijk niet. Hij mag zich zelfs (behoudens overmacht) geen toegang verlenen tot het verhuurde gedurende je afwezigheid.

Dit is dus ronduit fout en valt misschien zelfs onder huisvredebreuk, hoewel je voor dat soort vragen beter juridische hulp kunt inschakelen (dit kan veelal gratis, onder ander bij het juridisch loket, zie daarvoor de link).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien was het huurcontract wel afgelopen, of was het verhuurd voor een bepaalde tijd, als de verhuurder dan geen contact kan krijgen met de huurder?........weet niet of het dan wél mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat toch dat er nog huur betaald is? Als dat waar is wat jij zegt had de verhuurder op zijn minst de huur als 'onverschuldigd betaald' moeten retourneren en dan was deze vraag denk ik anders geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt i.d.d. Een verhuurder mag het verhuurde niet betreden zonder toestemming van de huurder. Zelfs niet bij aanwezigheid. Tenzij de verhuurder hier een geldige reden toe heeft, bijv. voor reparatie werkzaamheden. Ik heb ooit eens een kamer met eigen keuken en klein tuintje gehuurd. Het was een armzalig gebouw met een gezamelijke entree en hal. Het gebouw had allerlei achterstallige werkzaamheden. Op het moment dat er een kamer te huur stond en er iemand kwam kijken, dan stond deze verhuurder druk te klussen onder het mom dat ze druk aan het renoveren waren. Toen wij hem wel eens op het achterstallige wezen, kregen we te horen dat als het ons niet aanstond we maar op moesten rotten, voor ons tien anderen. Op een gegeven moment zat ik lekker in mijn kamer in mijn ondergoed op de bank tv te kijken, stond meneer de verhuurder ineens in mijn kamer. Mijn deur zat op slot en meneer de verhuurder had met zijn sleutel toegang tot mijn kamer verschaft om mij te vertellen dat ik geen hond op mijn kamer mocht hebben. Ik was enkel even op iemand zijn hond aan het passen. Ik vond dat toch wel een hele erge inbreuk van mijn privacy en heb toen uitgezocht of dat wel mocht. Hij mocht niet eens zonder toestemming van bewoners en geldige reden het pand betreden, laat staan mijn kamer. Al vrij snel heb ik mijn huur opgezegd en aangezien ik vermoedde dat meneer zwart verdiende aan zijn armzalige pand, heb ik hem zijn sleutels overhandigd en gezegd dat ie kon fluiten naar zijn centen. Ik heb er nooit wat van gehoord. Je hebt zulke malafide verhuurders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij beschrijft is inderdaad huisvredebreuk te noemen Duchantain, tenminste normaal gesproken moet daarvoor een vordering gegeven worden te vertrekken (jij richting verhuurder), maar dat doet er volgens mij niet toe als hij zich wederrechtelijk toegang heeft verschaft, ik denk dat daar in dit geval wel sprake van is.
Nee, dat mag hij niet. Dit noemen wij huisvredenbreuk. hiervoor dien je aangifte te doen bij de politie. Via hun kan je ook de nieuwe huurder sommeren direct te vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt helaas niet, de nieuwe huurder heeft ook (vaak verregaande) rechten. Die kan je niet zomaar op straat laten plaatsen, ook al heb jij ook huur voor het pand betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel, heb er net hier iemand uit laten zetten, de kosten van het geheel zowel van mij als de illegale huurder zijn geheel voor de huisbaas. In mijn geval was het een kamer die hij nog tot zijn beschikking had voor opslag. Inmiddels heeft ook de rechter beslist dat dit niet meer is toegestaan en heb ik de hele woning tot mijn beschikking.
Afhankelijk van het huurcontract. Op de site van VROM is informatie te vinden over kamer huur, kijk ook evt bij 'huurcomissie'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag dat niet. Tenminste niet zomaar. Het kan zijn dat er in je contract staat dat je kamer niet langer dan een bepaalde tijd afwezig gelaten mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hij kan toch niet twee keer huur krijgen voor een kamer >:| vervelende man zeg !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zolang je de huur nog hebt betaald, mag dat niet.
Ik zou juridische bijstand zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In beginsel mag dit niet. Waarom in beginsel? Omdat er huurcontracten zijn waarbij dat wel zou mogen.

Het gaat dan om de zogenaamde hospita-contracten. Deze zijn voor de duur van maximaal 9 maanden en mogen niet van rechtswege worden verlengd. Wel mogen deze na 3 maanden zonder huur weer opnieuw in gaan.

Mocht je geen hospitacontract (max 9 maanden per (school)jaar) hebben dan geldt dat zolang jij de huur netjes voldoet en niet opzegt of zelf een opzegging krijgt de huur gewoon keurig doorloopt. In dat geval is de geschetse casus ongeoorloofd en sta je in je recht als je eist dat je de kamer en je spullen per direct terug krijgt.