Welke stappen zijn er nodig voor verhuur van kamers in een huurwoning?

Welke stappen zijn er nodig om de kamers van een huurappartement in bijvoorbeeld Amsterdam wat jij huurt, te verhuren (zodat je huur er sowieso van betaald kan worden + een eerlijke winst)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet of het altijd mag.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhuur-onderverhuur
TurfGraver
7 jaar geleden
Juist. Zal beginnen bet toestemming krijgen van jou verhuurder. En die kans is klein (uitgesloten aangezien deze dat dan wel zelf gaat verhuren ;)).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc ik heb het artikel gelezen. Wat zou er worden verstaan onder 'toestemming' -> als er nadrukkelijk naar gevraagd wordt, of als er nergens in het contract staat dat het niet onderverhuurd mag worden?
ronron1212
7 jaar geleden
In de meeste contracten staat dat wel.
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat jij kunt bewijzen dat jou verhuurder er toestemming voor heeft gegeven.
Heeft hij niet nadrukkelijk aan jou als persoon toestemming gegeven, dan mag het dus niet.
Los van wat er in niet in een contract staat of als er wel of niet om gevraagd wordt..
TurfGraver
7 jaar geleden
Onderverhuur deel van woning (dus waar jezelf ook in woont) is ander verhaal (zie ook link JoanDArc). Dat mag tenzij...
tinus1969
7 jaar geleden
Hoe dan ook, verhuurders verbieden vrijwel altijd deel -of onderverhuur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sebapz, ik ben het met je eens dat de overheid wel iets duidelijker mag zijn wat het begrip 'met toestemming van de verhuurder'. Dan zou een kattenbelletje met de tekst: "Je doet maar" al voldoende zijn, en dat kan de bedoeling van het begrip niet zijn.
Onderhuur betekent dat je een woonruimte huurt van een andere huurder (de hoofdhuurder) in plaats van een verhuurder. Onderhuur is onder omstandigheden toegestaan.
Als u bedoelt de kamers van de woning te verhuren terwijl u zelf elders woont, dan is dat weer een heel andere zaak. Dat is wettelijk niet toegestaan.
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-ik-huis-worden-gezet-ik-iemand-laat-inwonen

Antwoorden (1)

Ten eerste moet je toestemming hebben van de verhuurder.

Als je zelf in de huurwoning woont, mag je maximaal 2 kamers verhuren als hospita-kamer. De oppervlakte van de ruimte die je uitsluitend zelf gebruikt (dus niet deelt met je onderhuurders), moet minimaal 50% zijn van het totaal van de woning.

De maximale prijs die je per kamer mag vragen is afhankelijk van het puntensysteem.
https://www.huurcommissie.nl/webformulieren/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/huurprijscheck-onzelfstandige-woonruimte/stap/start/id/

Je moet inkomstenbelasting betalen over de ontvangen huur, als dit boven een bepaald bedrag uitkomt (ruim 5000 euro per jaar). Als je met de verhuur je eigen huur wil compenseren, gaat dit zeker gebeuren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelf een woning huren en daarvan dan 1 of 2 kamers onderverhuren kan dus als de verhuurder dat goed vindt. Om met de onderhuur meer inkomsten te krijgen dan wat je zelf aan huur betaalt zal in de praktijk nooit gaan lukken.

De praktijk zal zijn dat je in je eigen huis zelf op kamers woont en daar per saldo ongeveer hetzelfde voor betaalt als wanneer je zelf ergens een kamer huurt. Verschil is dat je een veel grotere kamer (of 2) hebt, maar je bent ook verantwoordelijk voor de onderhuurders. Als zij niet op tijd betalen of overlast veroorzaken, ben jij degene die in actie moet komen.