Mag verhuurder aanvraag dakkapel weigeren?

Wij wonen in ons droomhuis. Wij willen heel graag een dakkapel op onze huurwoning. Het maakt ons niet uit welke kosten voor ons zijn: zelf betalen voor het plaatsen van de dakkapel of een huurverhoging.
De verhuurder weigert dit, zonder een reden daarvoor aan te geven. Nu hebben wij ergens gelezen dat dit ook afgedwongen kan worden via de rechter.
Dit is natuurlijk niet waar we naar toe willen, maar wij willen hier heel graag blijven wonen. En het huis verkopen wil de verhuurder ook niet. Heeft iemand tips/ideeen/ervaringen/kennis hierover om met ons te delen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.9K
erotisi
7 jaar geleden
Voor veranderingen aan de buitenkant van de woning gelden aparte eisen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het plaatsen van een schotelantenne of het bouwen van een duiventil. Verhuurders mogen deze aanpassingen weigeren, zelfs als ze gemakkelijk en zonder al te veel kosten weer ongedaan gemaakt kunnen worden. Overigens geldt dit alleen voor huurovereenkomsten die zijn afgesloten sinds 1 augustus 2003. Huurde je de woning al vóór deze tijd? Dan zijn de afspraken die in het contract zijn opgenomen van toepassing. Wanneer de ingreep het woongenot verhoogt en geen negatieve gevolgen heeft voor de verhuurbaarheid of waarde van de woning, is de kans aanwezig dat de rechter het besluit van de verhuurder ongeldig verklaart. Houd er wel rekening mee dat de rechter je kan verplichten om de verbouwing weer ongedaan te maken aan het einde van de huurperiode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja . Het is zijn huis of pand . De constructie kan nu wel leuk zijn maar kan extra onderhoud vergen Maar het maakt niet uit Nee is nee . Of je zou de rijdende rechter moeten vragen .

Antwoorden (2)

Dat mag omdat het niet je eigen huis is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De verhuurder mag dit weigeren. Het is zijn huis, zijn eigendom en dus ook zijn keuze om er wel of niet een dakkapel op te zetten.

Ik zou niet weten op welke grond de verhuurder hiertoe verplicht zou kunnen worden? En ik kan wel een aantal goede redenen verzinnen waarom de verhuurder het absoluut niet zou willen.

Als huurder kun je dit niet zelfstandig regelen, daar zal toch de verhuurder opdracht voor moeten geven. Het kost hem dus tijd en energie om het te regelen.

Jullie kunnen nu wel aangeven alle kosten te willen betalen, maar als huurders heb je wel allerlei rechten. Als jullie toch over een jaar, of over 5 jaar, besluiten om te gaan verhuizen, dan zit de verhuurder nog met de dakkapel, inclusief eventueel onderhoud en mogelijk extra kosten door hogere WOZ waarde.

Als de kosten in de huurprijs worden verwerkt, dan kan hij dat bij een volgende huurder voortzetten, maar hij moet het dan wel allemaal zelf voorschieten of er een lening voor afsluiten.

Als jullie nu alle kosten zouden betalen, dan heb je in feite recht op teruggave van een deel van die kosten door de verhuurder als jullie over een jaar gaan verhuizen. Ook al zet je nu zwart op wit dat je dat niet zult vragen, daar kun je in feite over een jaar op terugkomen en de rechter zal het dan niet onredelijk vinden dat de verhuurder dan alsnog een deel van de kosten aan jullie vergoedt. En ik kan me heel goed voorstellen dat de verhuurder daar niet op zit te wachten.