Hoe kan ik mijn koophuis naar mijn ex man verhuren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
tinus1969
7 jaar geleden
Het is niet makkelijk, en jij loopt (vanwege huurbescherming) risico's. Dus waarom zou je dit willen?

Antwoorden (1)

Het kan, maar er zitten een paar addertjes onder het gras waar je wel terdege rekening mee moet houden en tevoren goed moet uitzoeken / doorberekenen. De hypotheekverstrekker kan ook allerlei andere eisen stellen alvorens toestemming te geven om te verhuren.

Normaliter geldt :

- de bank moet je toestaan het huis te verhuren
- je moet zelf ook nog ergens wonen, en als dat ook in een koophuis is, moet je een dubbele hypotheek kunnen ophoesten waarvan je maar van één de rente kunt aftrekken
- de huurpenningen zijn inkomsten en worden als inkomsten belast
- je bent verantwoordelijk voor het onderhoud van het huis

Als je denkt al die kosten makkelijk te kunnen dekken, en de bank werkt mee, dan mag je gewoon je koophuis verhuren. Het wordt dan dus echter wel gezien als een inkomstenbron. Verder is het een kwestie van een huurcontract opstellen, waarvan voorbeelden te vinden zijn op Internet.

Voor ex-partners zijn er nog wat speciale regelingen van toepassing, die vind je in de tweede bron. Die zijn echter wel tijdelijk, dus hou daar rekening mee als het om verhuur voor langere tijd gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/financien-werk/financien/huren-vastgoed/vraag/598191/vrouw-koopwoning-achterblijven-uitkering-aanvragen
tinus1969
7 jaar geleden
Een min, want hoe goed onderbouwd dit ook klinkt, het antwoord bevat belangrijke tekortkomingen;
-banken geven niet graag toestemming om het huis te verhuren; eigenlijk alleen als het onverkoopbaar is. Als het de bedoeling is om een pand lagere tijd te verhuren, moet de hypotheek op zn minst aangepast = rente omhoog
-je hebt geen hypotheekrentefaftrek meer, want het huis is geen eigen woning
-als het gaat om belatign in nederland: inkomsten zijn (meestal) onbelast, omdat het huis bezit is in Box 3, maar over de waarde van het huis moet je wel belasting betalen (1.2% van de waarde).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je voor de aanvulling, maar volgens mij is dat in de genoemde bronnen ook prima terug te vinden. ;-) .