Wat wordt exact bedoeld met dat een bod op een woning "bindend" is?

Als je een (schriftelijk) bod op een woning doet, wat zijn dan de gevolgen?
Waar zit je "aan vast"; welke verplichtingen?

Ik heb begrepen dat zelfs als je een koopcontract hebt getekend, dat het dan nog mogelijk is deze zonder opgave van reden binnen 3 dagen te ontbinden als potentiële koper.

Wat is dan precies de betekenis van het bindend zijn van alleen een bod?
Ik lees hier en daar op internet dat het niet zonder gevolgen is... maar welke zijn dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Amadea
8 jaar geleden
Het betekent dat wanneer de koop definitief zal worden de prijs blijft zoals die in dat bod gedaan is. Dus je mag er dan niet op rekenen dat het nog omlaag zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je binnen 3 dagen het bod niet intrekt, je voor 10% van de kosten moet staan, als je je toch terug trekt. Mits er een ontbindingvoorwaarde in het bod is opgenomen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een rechtsgeldig bod en een rechtsgeldig koopcontract zijn twee verschillende zaken.

Antwoorden (2)

Als jij een bod op een woning doet, kunnen potentieel geïnteresseerden niet lager bieden dan dat jij geboden hebt.

Dus stel een verkoper stelt een vraagprijs van 250.000 euro in, en jij wilt een grote kans maken op de woning door hem te 'reserveren' en 300.000 te bieden, kunnen mensen niet meer lager dan 300.000 bieden.

Er wordt dan gezegd dat een bieding bindend is. Dit, om oneerlijke concurrentie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zeg het niet snel, maar nu wel:
dit antwoord is echt onzin.
Antoni
8 jaar geleden
Ja, het lijkt mij ook heel vreemd dat het bindende van het gedane bod geldt voor nieuwe geïnteresseerden. Als er iemand "gebonden" is, dan zal dat de verkoper en de eerste aanbieder betreffen.
Antoni
8 jaar geleden
Met "eerste aanbieder" in mijn reactie bedoel ik degene die het eerste bod deed op het huis.
Er is een verschil tussen het bod is definitief en de koop is definitief.
Het (mondelinge) aangenomen bod is rechtsgeldig, maar alleen een schriftelijk koopcontract is rechtsgeldig.

Zelfs een door u uitgebracht mondeling bod is rechtsgeldig. Als de verkoper er mee akkoord gaat is de koop gesloten en wordt het voorlopig koopcontract opgemaakt.
Alleen als de verkoper met een tegenbod komt of niet op uw bod reageert, kunt u onder uw eigen bod uit. Uw oude bod is hierdoor komen te vervallen. Gaat u toch door met onderhandelen dan verplicht de verkoper zich om met u als enige te onderhandelen.
Als uw mondelinge bod wordt geaccepteerd, is dit ook voor de verkoper bindend. Hij kan de woning nu niet meer verkopen aan een gegadigde die meer wil bieden. Zonder getuigen is het moeilijk te bewijzen dat u mondeling overeenstemming heeft bereikt. Het is dan ook verstandig een bod altijd schriftelijk te bevestigen. Zo kan er nooit verwarring ontstaan over de hoogte van het bod en de voorwaarden. Het is dus aan te bevelen om uitsluitend schriftelijk te bieden.
Als het voorlopig koopcontract is opgemaakt hebt u drie dagen bedenktijd, daarna is de koop definitief. Brengt u een bod uit onder voorbehoud van financiering dan krijgt u vervolgens doorgaans drie weken om uw hypotheek in orde te maken. Mocht onverhoopt de financiering niet rond komen binnen deze drie weken dan kunt u kosteloos van de koop afzien.