Mag een verkoper (verkoop via makelaar) een huis nog met €3000 verhogen als wij een bod hebben gedaan die gelijk is aan de 'vanaf prijs'?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Het is aan jou of e wel of niet meer wil betalen. Je loopt misschien de kans dat je het huis dan niet kan kopen.
Edraket
8 jaar geleden
Ik zou in elk geval niet te snel hierop reageren als ik u was. Neem de tijd, slaap er een paar nachten over. De makelaar wil een spel met u spelen.
Hij heeft waarschijnlijk aan uw reacties bij de bezichtiging gemerkt dat u weg bent van het huis en wil er meer geld uitslepen. Als hij vraag waarom hij niets meer van u hoort zeg hem dan dat u nog bezig bent met een ander huis. Het kan ook zijn dat hij een tweede koper heeft die meer biedt dan u.
Als twee kopers tegen elkaar gaan opbieden dan koopt men in het algemeen veel te duur. Het is mogelijk, dat als u akkoord zou gaan met de hogere prijs, hij nog eens op identieke wijze de prijs verhoogt. Bij het kopen van iets gaat het om de prijs / kwaliteit verhouding. Vergelijk die verhouding voor dit huis, met die andere huizen en neem op basis daarvan uw beslissing. Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik had ook het idee dat het een spelletje was. Maar het is toch raar als in de advertentie staat een 'vanaf prijs' en je bied die prijs dat ze daar niet mee akkoord gaan en meer vragen?
ronron1212
8 jaar geleden
Er staat dus vanaf en dat betekent dat het ook hoger kan zijn.

Het beste antwoord

Ja. Zo'n vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een aanbod. Niemand is er nog aan gebonden.

Toegevoegd na 1 uur:
"Mag de verkoper tijdens onderhandeling de vraagprijs verhogen?
Ja. Als de vraagprijs alleen een uitnodiging is tot het doen van een bod (zoals beschreven onder "Als ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?"), dan kan de verkoper ook besluiten de vraagprijs te verlagen of te verhogen.

Tijdens een onderhandeling doen partijen vaak over en weer biedingen. Als de potentiële koper een tegenbod doet dat afwijkt van het bod dat de verkopende partij eerder heeft gedaan, dan vervalt het eerdere bod van de verkopende partij. Dus ook als de partijen "naar elkaar toekomen" in het biedingsproces kan de verkoper ineens besluiten om toch zijn tegenbod weer te verhogen en de koper om zijn bod weer te verlagen.

Als ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?
Neen. Het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, heeft namelijk in een vonnis bepaald dat de vraagprijs van een woning een uitnodiging is tot het doen van een bod. Als u de vraagprijs uit een advertentie of woninggids biedt, dan doet u een bod. De verkoper kan dan nog beslissen of hij uw bod wel of niet aanvaardt of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen. Hij kan zelfs besluiten de vraagprijs tijdens de onderhandelingen te verhogen."
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat hier niet om een 'vraagprijs' maar om een 'vanaf prijs'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de Hoge Raad het vonnis zo bepaald heeft dan zal het dus zo zijn, maar ik blijf het een beetje een vreemde zaak vinden als er geen tegenbod van een andere koper is gekomen dat de prijs dan alsnog door de verkopende partij wordt verhoogd.

Andere antwoorden (1)

Onderhandelen over de aankoopprijs is een kwestie van loven en bieden. Het is daarbij gebruikelijk dat de vragende partij een bod doet op een woning onder de vraagprijs en dat de aanbiedende partij daarop reageert. Normaal gesproken met een verlaagde vraagprijs anders kom je nooit bij elkaar en heeft het loven en bieden geen zin. Ik zou dit aan de makelaar van de verkopende partij duidelijk maken (die zal hier ook wel vreemd van opkijken) en anders de onderhandelingen stoppen.