Weet iemand misschien of ik in regio utrecht een studentenwoning kan krijgen waarbij ik recht heb op huursubsidie?

De vraag zegt het al genoeg.. Momenteel ben ik een 19 jarige marketingstudent, en ik wil graag uit huis omdat het niet zo lekker loopt. Weet iemand misschien of ik in de regio utrecht een woonplek kan vinden waarbij ik recht heb op huursubsidie? Ivm mijn studie heb ik niet zo veel tijd om te werken, vandaar dat ik graag huursubsidie wil ontvangen om de woonlasten te kunnen dekken.

Ik zou het erg waarderen als iemand me hierbij kan helpen,

Mvg

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee je krijgt geen huursubsidie. Waarom zou je niet kunnen werken.
Utrecht
8 jaar geleden
Je krijgt toch StuFi?
Bij de studentenhuisvesting kan je relatief goedkoop wonen. Maar verwacht als student geen huursubsidie
En eerlijk gezegd lijkt marketing me nu niet zo'n zware studie dat je er niet bij kan werken. Veel studenten hebben een bijbaantje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoord. Door een opgelopen achterstand heb ik amper tijd om meer te gaan werken dan ik nu al werk (14 uur p/w, 4.8 p/u). Met mijn bijbaan verdien ik amper 230 euro per maand, wat volgensmij niet genoeg is voor een kamer.. En ja ik krijg idd stufi, alleen zonder lening, wil ik met mijn bijbaan kunnen rondkomen moet ik gaan bijlenen.. Marketing is inderdaad niet zo zwaar, maar door omstandigheden heb ik een achterstand opgelopen, en ik wil absoluut niet stoppen met school, het liefst maak ik dit schooljaar af..
ronron1212
8 jaar geleden
Je zult dat iets moeten dan maar thuis blijven wonen

Antwoorden (2)

Onder de 23 krijg je geen huursubsidie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onjuist, Deaal: onder de 23 ligt de maximale huurgrens lager, dat wil zeggen dat je geen recht hebt op huurtoeslag wanneer je een woning huurt die gezien wordt als te duur voor je leeftijd, tenzij het een aangepaste woning betreft.
Veel studentenwoningen voldoen niet aan de criteria voor 'zelfstandige woonruimte' (met eigen toegangsdeur, keuken en doorspoelbaar toilet) zodat je geen recht hebt op huurtoeslag. Ze bestaan echter wel, maar het zal niet gemakkelijk zijn om zo'n woning te vinden en wanneer het gaat om woningen binnen de sociale huurmarkt, is er zeker in de grote steden vrijwel zonder uitzondering sprake van forse wachttijden.

Ik gok toch dat je beste kans is om het te proberen via de studentenhuisvesting. Op de website kun je vaak al aangeven dat je alleen selecties wilt zien van woningen waarbij huurtoeslag mogelijk is. Een klein appartement kan aangemerkt worden als zelfstandige woonruimte en zelfs die containerwoningen die ook in Utrecht of bijvoorbeeld Amersfoort staan voor studenten, gelden als zelfstandige woonruimte waarbij dus ook huurtoeslag mogelijk is als je voldoet aan alle andere eisen. Persoonlijk vraag ik me af of dergelijke woningen juist daardoor niet te hoog in de markt worden gezet, maar dat is weer een ander verhaal.

En er zijn nog wel andere opties buiten het huren van een woning met huurtoeslag. Denk aan anti-kraak, kamerhuur, in de kost gaan, zoeken naar medestudenten op zoek naar huisgenoten of particulier huren met een paar mensen samen zodat je de kosten kunt delen. En als het je er puur om gaat dat je thuis weg wilt, heb je misschien ook nog wel andere opties zoals het tijdelijk wonen bij een familielid, een vriend(in) die nog thuis woont en gastvrije ouders heeft, of iemand anders uit je netwerk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dat je geen huurtoeslag zou kunnen krijgen als je nog geen 23 bent zoals eerder gesteld is, klopt trouwens niet. De maximale huurprijs waarmee je recht kunt hebben op toeslag, ligt wel lager wanneer je jonger bent dan 23. Dat houdt in dat je in principe geen recht hebt op huurtoeslag wanneer je huur hoger ligt dan 403,06 euro per maand, terwijl dat voor boven de 23 jaar 710,68 euro is.