kan een Woon-Wijk-Veniging mij verplichten om lid te worden?

In mijn woonwijk hebben we koop en huur woningen door elkaar. Kan de
WoonWijkVereniging mij verplichten om lid te worden?

Toegevoegd na 2 minuten:
De huurders hebben de verplichting lid te worden. Kan de koper ook verplicht worden lid te worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
paulus811
8 jaar geleden
Lijkt me dat niemand verplicht kan worden. Huurders ook niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen als het bij aangaan koop- of huurovereenkomst wordt genoemd als een verplichting.

Antwoorden (2)

Is dat toevallig woonwijkvereniging De V.?

Alleen huurders zijn verplicht lid. En wie in aanmerking wil komen voor een huurhuis moet lid worden op het moment van woningtoewijzing.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De V is juist. Kan men mij als toekomstige koper ook verplichten lid te worden?
Er zitten ook voordelen aan b.v. collectief onderhoud b.v. buiten schilderwerk.
Computoon
8 jaar geleden
Ik heb die verplichting alleen gevonden voor huurders. Maar De V. is geen 'gewone' woningcorporatie. Zo is ergens op de site te lezen dat er 'een eerste stap is gezet om te komen tot een nieuw onderhoudsfonds voor de 23 woningeigenaren omdat het huidige afloopt".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent aardig op de hoogte. Trouwens, het lidmaatschap is maar een heel laag bedrag per jaar en het bied de mogelijkheden om collectief mee te doen aan onderhoud van de woning.
Ja, dat kan.
Zoiets kan via een zogenaamd 'kettingbeding' (een bepaling in het koopcontract die weer opgelegd moet worden aan een volgende koper) sluitend geregeld worden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kettingbeding is allesbehalve sluitend. Zodra een van de opvolgende kopers die niet laat opnemen is de ketting verbroken en kan de verplichting niet meer worden opgelegd. Los van evt boete die in dat kettingbeding ligt. Een kwalitatieve verplichting is dan beter en sterker en wordt in elke opvolgende akte opgenomen. http://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsgebieden/vastgoedrecht/kettingbeding/