Hoe kan ik het beste zoeken naar een appartement met vrienden?

Ik wil graag met vrienden (in totaal zijn we met z'n drieën) een appartement/huis oid huren in Utrecht. We zijn allemaal studenten en het lijkt ons op deze manier leuker dan gewoon op kamers te gaan. Ik hoor ook vaak dat dit makkelijker is dan zelf op kamers te gaan. Ik zou alleen niet weten waar ik moet kijken. Veel sites bieden maar weinig ruimtes aan die groot genoeg zijn, en als we iets vinden dan is het vaak niet toegestaan om daar alleen met studenten te wonen. Waar kunnen we het beste zoeken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Als jullie de "gemiddelde" student zijn, is het verstandiger om in een studentenhuis te gaan wonen. Dan hebben jullie meer vrijheid en hoeven anderen niet in mateloze herrie te wonen, dag en nacht. Binnen en buiten, huisvuil niet op tijd buiten zetten, midden in de nacht veel te veel herrie, vrienden die langs komen op de fiets en van verre schreeuwen dat het "zo gezellig" was de vorige keer...
Geheel onbegrijpelijk is het dus niet: "is het vaak niet toegestaan om daar alleen met studenten te wonen."

Antwoord

Misschien niet zo zeer waar, als wel hoe te werk te gaan. Ook in Utrecht zijn er zowel flats/huizen te huur als panden te koop.

De manier om het voor elkaar te krijgen: als een van de studenten een ouder heeft die de flat huurt en vervolgens aan de studenten onderverhuurt.

Nog een mogelijkheid is dat een van de studenten een ouder heeft die een pand koopt en dat per kamer verhuurt aan de studenten.
Dan heb je helemaal geen last van vreemde huisbazen/ wbv's. [Alleen maar problemen met de buren!!]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onderverhuur is niet toegestaan zonder toestemming van verhuurder @Jodokus52 Maar 'stiekem' kan het inderdaad wel. Alhoewel, dan krijg je al snel alsnog de klagende buren waarover jij het had, en val je mogelijk alsnog door de mand (+ boete). Verder is het nog niet zo eenvoudig dat een ouder een pand kan kopen en vervolgens zoon/dochter + medestudenten daar kan laten wonen. De ouder wordt dan nl. aangemerkt als 'verhuurbedrijf' als meerdere personen zich op dit adres inschrijven, met bijbehorende wet- en regelgeving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@uhmramon Misschien is het inmiddels "nog niet zo eenvoudig" voor een ouder om een pand in eigendom te verhuren aan derden, aan medestudenten van zoon of dochter. Dat kan veranderd zijn inmiddels.
Punt is dat het niet te doen is om er rijker van te worden [althans in principe], het gaat tenslotte om woonruimte voor de studerende zoon/dochter. Ondertussen: niet eenvoudig is niet hetzelfde als onmogelijk. Het is zoals gezegd een
mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@uhmramon
Je had het over 'stiekeme' onderhuur .
Ik weet niet hoe streng/strikt de hand daar aan gehouden wordt. Ik weet wel dat het gebeurt. Ja echt, met toestemming van de verhuurder of met medeweten van de verhuurder, weet niet onder welke voorwaarden, dat zal per geval verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus: Ik weet ook niet hoe streng de hand daaraan gehouden wordt. Het zal afhangen van hoe de onderhuurder zich gedraagt, maar bij overlast zal het al snel over zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik schreef @uhmramon, dat het MET toestemming en/of medeweten van de verhuurder gebeurt.
Op deze facebook pagina verschijnen leuke appartementen voor woningdelers. Like en blijf op de hoogte.

https://www.facebook.com/Appartementen-kamers-in-Utrecht-huren-1631021247197255/?ref=aymt_homepage_panel